Aktualności
Teraz czytasz
Jak rozwija się ekosystem wokół samochodów elektrycznych
0

Jak rozwija się ekosystem wokół samochodów elektrycznych

utworzył Saxo Bank6 września 2023

Coraz więcej osób zmienia samochód spalinowy na elektryczny. Ponieważ trudno przewidzieć, który z producentów samochodów elektrycznych ostatecznie stanie się liderem w branży, inwestorzy stawiający na przyszłość pojazdów elektrycznych powinni rozważyć ekspozycję na rozwijający się ekosystem obejmujący sieci stacji ładowania i recykling baterii. W niniejszej analizie omawiamy notowane na giełdzie spółki działające w dwóch branżach, które w najbliższej dekadzie odnotują dynamiczny wzrost: rozwoju sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych i recyklingu akumulatorów.

Szybki rozwój branży ładowania pojazdów elektrycznych zapewnia dodatnią rentowność

Wspominaliśmy niedawno, że w światowej branży pojazdów elektrycznych (EV) łączna liczba dostarczonych samochodów elektrycznych przekroczyła 10 mln i od I kwartału 2020 r. branża ta dynamicznie się rozwija w miarę, jak konsumenci ze Stanów Zjednoczonych, Europy i Chin przekonują się do tej nowej technologii. Chociaż trudno przewidzieć, który z producentów pojazdów elektrycznych zdominuje tę branżę w perspektywie długoterminowej – wielu stawia obecnie na Teslę – pewne jest, że wzrośnie liczba użytkowników, a tym samym zapotrzebowanie na surowce niezbędne do produkcji samochodów elektrycznych i na elementy wspierającego te pojazdy ekosystemu. Oznacza to, że w odniesieniu do surowców jesteśmy konstruktywnie nastawieni do metali przemysłowych, takich jak nikiel, lit czy miedź, natomiast w kontekście ekosystemu pojazdów elektrycznych – do sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych i recyklingu baterii.

1 ev battle

Niedawno przekonaliśmy się o wartości postrzeganej sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych, kiedy tacy producenci samochodów jak GM i Ford wdrożyli model ładowania opracowany przez Teslę. Można by niesłusznie uznać te decyzje za przypieczętowujące los innych sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych, co innego jednak obserwujemy na rynku. Wydaje się raczej, że podczas gdy branża zmierza w kierunku jednolitego standardu, w branży sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych funkcjonować będzie wielu dostawców. Uważamy, że wymogi kapitałowe dotyczące stacji ładowania samochodów elektrycznych są dość restrykcyjne, a wraz ze wzrostem konkurencji i rozwojem innych sieci stacji ładowania Tesla będzie powoli zmniejszać swoje nakłady inwestycyjne na te stacje.

Powodem, dla którego sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych są tak interesujące, jest fakt, że w przyszłości staną się one odpowiednikiem „rurociągów naftowych” w procesie elektryfikacji i będą generować atrakcyjne zwroty z inwestycji, ponieważ – podobnie jak rurociągi i linie kolejowe – stacje ładowania nie będą rozmieszczane w bliskiej odległości od siebie. Oznacza to również, że ekonomia skali z czasem wzrośnie i przewidujemy, że w odległej przyszłości niewielka liczba spółek zajmujących się ładowaniem pojazdów elektrycznych będzie kontrolować cały rynek. Już dziś wiele podmiotów z branży ładowania samochodów elektrycznych albo już wykazuje rentowność, albo jest bliskich osiągnięcia rentowności. To kolejna interesująca cecha tego segmentu. Branża ta szybko się rozwija, zapewniając dodatnią rentowność.

W tabeli poniżej przedstawiono największe notowane na giełdzie spółki zajmujące się ładowaniem samochodów elektrycznych i recyklingiem akumulatorów, podkreślając rozwój ekosystemu pojazdów elektrycznych.

Recykling baterii stanie się w przyszłości olbrzymim rynkiem

Wczorajszy artykuł w FT poświęcony był recyklingowi akumulatorów i temu, dlaczego w tej branży potrzebna jest rewolucja, natomiast dziś o recyklingu baterii pisze również Wall Street Journal. Ponieważ proces przechodzenia na pojazdy elektryczne będzie postępować w zawrotnym tempie, a gatunki rudy w przyszłości ulegną pogorszeniu, recykling starych akumulatorów będzie kluczowy dla utrzymania niskich cen baterii, a także dla ochrony środowiska, ponieważ akumulatory są dość toksyczne.

Przyszłe perspektywy dla recyklingu baterii są tak dobre, że jeden z największych światowych graczy w tej branży, Umicore, całą swoją strategię do 2030 r., zatytułowaną RISE, oparł na swojej grupie biznesowej zajmującej się recyklingiem – Battery Recycling Solutions. Około 75% nakładów inwestycyjnych Umicore w latach 2022-2026 przeznaczonych zostanie na materiały do produkcji baterii, recykling akumulatorów i ogniwa paliwowe, przy czym najważniejszym obszarem wzrostu będzie recykling akumulatorów. Spółka zapowiedziała już znaczne zwiększenie skali swojej działalności w zakresie recyklingu baterii w Europie dzięki budowie największego na świecie zakładu recyklingu akumulatorów umożliwiającego przetwarzanie 150 000 ton materiału.

Największą bezpośrednią ekspozycję na rynek recyklingu akumulatorów zapewnia amerykańska spółka giełdowa Li-Cycle, jednak w tym przypadku inwestor musi założyć, że długoterminową zwycięską technologią będą baterie litowo-jonowe lub przynajmniej, że Li-Cycle jest w stanie zmodyfikować swoją działalność w zakresie recyklingu w przypadku zwycięstwa innej technologii. W każdym przypadku celem dzisiejszej analizy jest zapewnienie inspiracji w zakresie rozwijającego się ekosystemu pojazdów elektrycznych.


O Autorze

peter garnry saxo bank

Peter Garnry – dyrektor ds. strategii rynków akcji w Saxo Banku. Opracowuje strategie inwestycyjne i analizy rynku akcji, a także poszczególnych spółek, stosując metody statystyczne i modele. Garnry tworzy Alpha Picks dla Saxo Bank, miesięcznik w którym wybierane są najbardziej atrakcyjne spółki w USA, Europie i Azji. Wnosi także wkład w kwartalne prognozy Saxo Bank i coroczne „szokujące prognozy”. Regularnie udziela komentarzy w telewizji, w tym CNBC i Bloomberg TV.

Co o tym sądzisz?
Lubię
33%
Interesujące
67%
Heh...
0%
Szok!
0%
Nie lubię
0%
Szkoda
0%
O Autorze
Saxo Bank
Saxo Bank to duński bank inwestycyjny, oferujący dostęp do ponad 40 tysięcy instrumentów. Grupa Saxo zapewnia dywersyfikację geograficzną i ochronę depozytów w 100% do kwoty 100 000 EUR, zapewnianą przez Duński Fundusz Gwarancyjny.