Akcje
Teraz czytasz
Tinder, Bumble, Badoo i inne – jak zarabiać na aplikacjach randkowych? [Poradnik]
0

Tinder, Bumble, Badoo i inne – jak zarabiać na aplikacjach randkowych? [Poradnik]

utworzył Forex Club14 lutego 2021

Wraz z digitalizacją świata, transformacji ulegają zachowania ludzi i sposób, w jaki rozwiązują swoje problemy. Świetnym przykładem jest sposób szukania partnera. Obecnie coraz więcej ludzi spotyka swojego partnera na portalach randkowych. Tinder, Badoo czy Bumble są znane i używane w wielu krajach na świecie. Na zagranicznych giełdach można zainwestować w spółki, które są właścicielami wielu znanych portali randkowych.

Aplikacje randkowe dokonały dysrupcji tradycyjnych metod na znajdowanie partnera. Według opracowania Uniwersytetu Stanforda, do 2013 roku dla heteroseksualnych ludzi, najpopularniejszym sposobem znalezienia partnera było pośrednictwo znajomych (z pracy, szkoły, okolicy). Jednak od momentu rozwoju internetu zaczął zmieniać się sposób poszukiwania „drugiej połówki”. Poniżej tabelaryczne przedstawienie zmian w sposobie znajdowania partnera: 

01 Stanford

Źródło: Stanford University: How Online Dating in the United States displaces other ways of meeting

W 1995 roku znajdowanie partnera online było szacowane na około 2%. Największą, początkową barierą był m.in. brak pewności, co do „autentyczności” profili randkowych oraz niski odsetek społeczeństwa często korzystającego z internetu. Mimo początkowego sceptycyzmu „randkowanie online” znajdowało coraz więcej zwolenników. Prostota zawierania nowych znajomości spowodowała znaczny wzrost społeczności korzystających z danej platformy. W 2009 roku było to już 22% heteroseksualnych par. W 2017 roku odsetek wzrósł do ponad 35%. 

W przypadku wielu aplikacji zadziałał efekt sieciowy – im więcej ludzi korzystało z danej aplikacji, tym łatwiej było na niej znaleźć partnera. Im było łatwiej znaleźć partnera, tym więcej ludzi chciało dołączyć do platformy. Portale randkowe są dopasowywane do oczekiwań klientów. Część oferuje możliwości połączenia użytkowników w „krótkoterminową relację”, czyli ONS (One night stand) inne skupiają się na tworzeniu długoterminowych związków. Poniżej prezentujemy krótkie podsumowanie wybranych spółek działających na rynku aplikacji randkowych.

Match Group

Jest to światowy lider na rynku aplikacji randkowych. Spółka posiada cały portfel (kilkadziesiąt) aplikacji randkowych. Wśród nich można wymienić: Tinder®, Match®, Meetic®, OkCupid®, Hinge®, Pairs™, PlentyOfFish®, OurTime®. Początek spółki Match Group datowany jest na 2009 rok, kiedy IAC, który był właścicielem wielu portali randkowych postanowił uformować firmę o takim profilu rozwoju. W efekcie zgrupowano rozwiązania pod jednym szyldem, jakim było Match Group. Poniżej krótka charakterystyka najważniejszych marek należących do Match Group:

Najważniejszą platformą w portfelu spółki jest Tinder. Aplikacja powstała w 2012 roku w inkubatorze startupów (Hatch Labs), została zorganizowana przez właściciela Match Group (IAC). Ze względu na prostotę zakładania profilu oraz akceptowania, albo odrzucania propozycji kontaktu (przesunięcie zdjęcia w prawo lub w lewo) Tinder znalazł liczne grono zwolenników. Aplikacja opiera się na modelu freemium, co oznacza, że jej podstawowe funkcjonalności są darmowe. Jednak, jeśli użytkownik chce skorzystać z dodatkowych funkcjonalności (np. Tinder Plus, Gold albo Platinum), musi dodatkowo dopłacić. Na koniec 2019 roku płacących subskrybentów było ponad 5,9 mln.

Aplikacja Match.com jest najstarszą aplikacją w portfelu spółki Match Group. Pierwsza wersja beta programu została wprowadzona w 1995 roku. W 1999 roku spółka znalazła się w portfelu Ticketmaster (należy do IAC). Cena kupna wyniosła około 50 mln$. Sprzedającym był Cendant. Match.com działa w ponad 50 krajach i posiada 12 różnych wersji językowych. Jest to jedna z najbardziej popularnych aplikacji randkowych w Stanach Zjednoczonych. Według danych Statista.com aplikacja była na czwartym miejscu pod względem popularności (za Tinder, Bumble, POF).

PlentyOfFish jest to kanadyjska aplikacja, która została przejęta przez Match Group w 2015 roku za 575 mln$. Głównymi rynkami spółki są Stany Zjednoczone, Kanada oraz Zjednoczone Królestwo. POF jest także dostępny na rynkach nieanglojęzycznych (m.in Brazylia, Meksyk).

Warto również wspomnieć o takich aplikacjach jak Meetic oraz Paris. Meetic działa na podobnej zasadzie jak Match.com jednak jego oferta jest skierowana do europejskich użytkowników. Meetic został założony w 2001 roku we Francji. IAC przejął spółkę w 2011 roku 71% udziałów za niespełna 350 mln$. Dawało to wycenę całego przedsiębiorstwa na około 490 mln$. Z kolei aplikacja Paris została założona w 2012 roku i była początkowo skierowana do japońskich użytkowników. W kolejnych latach aplikacja zdobyła popularność na Tajwanie oraz Korei Południowej. Match Group lubi przejmować lokalne rozwiązania, o czym świadczy akwizycja startupu Harmonica (egipska aplikacja randkowa) założona w 2019 roku.

Dane operacyjne

Spółka zarabia głównie z opłat dokonywanych przez użytkowników (subskrybentów). Drugim źródłem dochodu są opłaty dokonywane przez reklamodawców. 

Najbardziej dochodową aplikacją jest Tinder, który generuje ponad 57,4% przychodów, zaklasyfikowanych jako Direct (przychody od subskrybentów). Spółce Match Group udało się poprawić monetyzację czołowej aplikacji. W latach 2017-2019 roku przychody z Tindera wzrosły o 185%.

02 Match Group przychody

Źródło: raport roczny spółki

Ogromny sukces aplikacji Tinder jest także widoczny na poniższych wykresach pokazujących, jak zmienił się mix w przychodach bezpośrednich na przestrzeni ostatnich 5 lat. Co ciekawe nawet dojrzałe brandy takie jak Match.com potrafią zwiększać swoje przychody. 

03 Match group revenue

Źródło: List do akcjonariuszy III Q 2020 – Match Group

Match Group, ze względu na bogate portfolio aplikacji, mocną pozycję rynkową oraz dynamiczny wzrost rynku spowodowało, że skala działalności przedsiębiorstwa znacząco wzrosła.

Match Group 2016 2017 2018 2019
Przychody 1 118 mln $ 1 331 mln $ 1 730 mln $ 2 051 mln $
Zysk operacyjny 315,5 mln $ 360,5 mln $ 553,3 mln $ 648,5 mln $
Marża operacyjna 28,2% 27,1% 32,0% 31,6%
Zysk netto 171,5 mln $ 350,1 mln $ 477,9 mln $ 534,7 mln $

Źródło: opracowanie własne na bazie raportów rocznych spółki

ARPU

Ważną miarą określającą relację na użytkownika odnośnie platform randkowych jest wskaźnik ARPU (Average Revenue per Subscriber). Oznacza on średni dzienny zarobek na subskrybencie mierzony w okresie jednego roku.

ARPU 2016 2017 2018 2019
USA 0,56$ 0,56$ 0,59$ 0,61 $
Zagranica 0,50$ 0,51$ 0,56$ 0,56$
Razem 0,54$ 0,54$ 0,57$ 0,58$

Źródło: opracowanie własne na bazie raportów rocznych spółki

Subskrybenci

Subskrybentami są użytkownicy, którzy korzystają z płatnych rozwiązań dostępnych na portalach randkowych należących do Match Group. W 2019 roku liczba płatnych subskrybentów przekroczyła poziom 9 mln użytkowników.

Subskrybenci (mln) 2016 2017 2018 2019
USA 3,268 3,569 4,161 4,554
Zagranica 2,140 2,839 3,712 4,729
Razem 5,408 6,408 7,873 9,283

Źródło: opracowanie własne na bazie raportów rocznych spółki

04 Match Wykres

Wykres akcji spółki Match Group, interwał W1. Źródło: xStation 5, XTB.

Bumble

Andriej Andriejew

Andriej Andriejew

Historia obecnej spółki rozpoczyna się w 2014 roku. Kiedy 79% udziałów w Bumble nabył właściciel aplikacji Badoo – Andriej Adriejew, płacąc za nie 10 mln$. Spółka, która posiadała udziały Bumble oraz Badoo nazywała się MagicLab. W 2018 roku Match Group chciało przejąć spółkę oferując ponad 450 mln$. Jednak główni właściciele zrezygnowali z oferty. W 2019 roku udziały Andiejewa zostały wykupione przez Blackstone za 3,3 mld$.

Bumble zadebiutowała na giełdzie nowojorskiej 11 lutego 2021 roku, zbierając z rynku 2,2 mld$, po sprzedaży 50 mln akcji. Debiutująca spółka posiada dwie znane marki, są nimi Bumble oraz Badoo. Każdego miesiąca z obu portali korzysta 40 milionów unikalnych użytkowników. Cena IPO wyniosła 43$, jednak w debiutującej sesji zanotowany został wzrost do 76$, czyli o ponad 70%.

whitney wolfe bumble

Whitney Wolfe, CEO Bumble Inc.

Czołową postacią w spółce Bumble Inc. jest Whitney Wolfe. Od 2012 roku związała swoją karierę z firmami technologicznymi budującymi aplikacje randkowe. Była jedną z pierwszych osób które pracowały w Tinderze (jeszcze działając pod nazwą MatchBox), wymyśliła m.in. nazwę aplikacji. W 2014 roku swoją pracę z „ikoną” aplikacji randkowych zakończyła w atmosferze skandalu. Whitney Wolfe Herd oskarżyła jednego z pracowników Tindera o molestowanie seksualne. Podpisała ugodę otrzymując ponad 1 mln$ oraz pakiet akcji firmy. Krótko po odejściu z Tindera założyła własną aplikację – Bumble. Po niedawnym debiucie na giełdzie Whitney Wolfe Herd została najmłodszą miliarderką w historii (31 lat), z majątkiem szacowanym na ponad 1,5 mld$. Obecnie zajmuje stanowisko CEO w firmie Bumble Inc.

Aplikacja Bumble została założona w 2014 roku jako pierwsza aplikacja randkowa, która została zbudowana dla kobiet. To właśnie ich decyzje stanowią centrum, wokół którego powstała platforma. Bumble bazuje na założeniu, że to kobiety muszą wykonać pierwszy ruch, aby rozpocząć relację z innych użytkownikiem. W ciągu ostatnich 6 lat (od września 2014 do września 2020 roku) kobiety wykonały ponad 1,7 mld inicjatyw kontaktu. Według danych zebranych przez Sensor Tower, we wrześniu 2020 roku aplikacja miała miesięczną liczbę użytkowników (MAU) na poziomie 12,3 mln. Aplikacja Bumble jest bardzo popularna w takich krajach jak Stany Zjednoczone, Kanada, Zjednoczone Królestwo czy Australia. Platforma działa na zasadzie freemium. Oznacza to, że używanie aplikacji jest darmowe, ale można wykupić dodatkowe funkcjonalności, które rozszerzają paletę możliwości. Plany subskrypcyjne trwają 7, 30 lub 90 dni. Jedną z funkcjonalności jest np. możliwość lepszego pozycjonowania profilu w wyniku wyszukiwania (Spotlight). Na koniec III kwartału 2020 roku liczba płacących użytkowników (APU – App Paying Users) wynosiła 1,1 mln. Spółka stara się aktywizować społeczność skupioną wokół Bumble. Przynosi to efekty, ponieważ w III Q 2020 roku liczba wysłanych wiadomości przez kobiety była o 30% wyższa niż w I kwartale 2019 roku.

Drugą aplikacją jaka należy do spółki jest Badoo, które zostało założone w 2006 roku przez Andrieja Andriejewa. Według danych przedstawianych przez Sensor Tower, Badoo jest czwartą najbardziej popularną aplikacją randkową na świecie. Średnia liczba miesięcznych klientów (MAU) w III Q 2020 roku wynosiła 28,4 mln. Aplikacja jest bardzo popularna na rynkach europejskich (szczególnie rosyjskojęzycznych) oraz w krajach latynoamerykańskich. Badoo jest dostępna w 59 krajach na świecie. Jak większość aplikacja działa w modelu freemium. Liczba płacących klientów wynosiła 1,3 mln w III Q 2020 roku.

Dane operacyjne

Spółka w 2019 roku osiągnęła przychody na poziomie 488,9 mln$, co oznaczało wzrost o 35,8% w ciągu roku. Większy udział w sprzedaży ogółem ma aplikacja Bumble, która w 2019 roku wygenerowała przychody na poziomie 275,5 mln$ (+69,7% r/r). Znacznie słabszy wzrost miała dojrzała aplikacja Badoo (oraz pozostałe), której przychody wzrosły w 2019 roku o 7,9% do poziomu 213,4 mln$. 

Nie trudno się domyślić, że skoro aplikacja Badoo ma większą liczbę płacących subskrybentów, a generuje mniejsze przychody to średnie ARPU na klienta jest niższe niż w przypadku aplikacji Bumble. Potwierdzają to historyczne dane, które widać na poniższym fragmencie prospektu emisyjnego spółki:

05 Bumble dane operacyjne

Źródło: prospekt emisyjny spółki

ARPPU jest wyliczane w okresie miesięcznym, co jest inną praktyką niż w przypadku Match Group (który preferuje ARPU dzienne). W 2019 roku Match Group wygenerował miesięczne ARPU na poziomie 17,4$.

W 2019 roku spółka Bumble Inc. stała się rentowna, osiągając zysk netto na poziomie 85,8 mln$. Rok wcześniej przedsiębiorstwo wygenerowało stratę netto na poziomie 23,7 mln$. Marża operacyjna spółki w 2019 roku wyniosła około 19,1%.

Spark Networks

Jest to spółka z najmniejszą „siłą” z pokazanej trójki. W Stanach Zjednoczonych tylko jedna marka znajduje się w 5 najpopularniejszych aplikacjach (pod względem MAU). Obecna struktura portfela powstała w wyniku przejęcia przez Spark konkurenta, jakim była firma Zoosk Inc., za 258 mln$.

06 Spark udzialy w ryku

Źródło: prezentacja spółki Spark

Spark Networks jest znany w Polsce m.in. dzięki posiadaniu platformy eDarling. Oprócz tego, posiada jeszcze 11 aplikacji randkowych działających w Stanach Zjednoczonych, jak również na rynkach zagranicznych. Jednak w planie na 2021 roku spółka zamierza się skupić na rozwoju czterech głównych marek: Zoosk, EliteSingles, SilverSingles i Christian Mingle.

07 Spark marki

Źródło: prezentacja spółki Spark

Spółka posiada znacznie mniejszą liczbę płacących subskrybentów. Przekłada się to na mniejsze przychody. Miesięczne ARPU, przed połączeniem z Zoosk, było podobne do Bumble. W I połowie 2019 roku wynosiło 18,44€. Jednak po przejęciu około 600 tys. płacących subskrybentów (wcześniej spółka posiadała 444 tys.), doprowadziło do spadku miesięcznego ARPU w okolice 16,37€. Poniżej krótkie podsumowanie wyników finansowych spółki:

Spark 2016 2017 2018 2019
Przychody 77,4 mln $ 100,2 mln $ 118,5 mln $ 167,3 mln $
Zysk operacyjny 3,7 mln $ 0,4 mln $ 1,4 mln $ -4,5 mln $
Marża operacyjna 4,8% 0,4% 1,2% -2,7%
Zysk netto 0,7 mln $ -8,5 mln $ -4,4 mln $ -17,0 mln $

Gdzie kupić akcje Bumble, Match Group i innych

Poniżej przedstawiamy zestawienie ofert wybranych brokerów oferujących zarówno ETF-y, CFD na ETF-y, akcje, jak i CFD na akcje.

Broker xtb 2 saxo bank logo male
Kraj Polska Dania
Akcje w ofercie ok. 2300 – akcje
ok. 1800 – CFD na akcje
16 giełd
19 000 – akcje
8 800 – CFD na akcje
37 giełd
Min. depozyt 0 zł
(zalecane min. 2000 zł)
0 zł / 0 EUR / 0 USD
Platforma xStation SaxoTrader Pro
Saxo Trader Go

Podsumowanie

Aplikacje randkowe są ciekawym rodzajem działalności. Spółki działające w tym modelu biznesowym nie ponoszą dużych wydatków inwestycyjnych. Oznacza to, że są to firmy typu asset-light. Nie muszą wydawać miliardów dolarów na fabryki czy stacjonarną sieć sprzedaży. Największym wyzwaniem dla spółek tego typu jest zbudowanie „masy”, która przyciągnie znaczną liczbę użytkowników. Wtedy ma szansę zadziałać efekt sieciowy. Im większa liczba użytkowników, tym większe korzyści z utworzenia profilu w danej aplikacji. Zwiększenie liczby użytkowników przełoży się z czasem na wzrastającą liczbę subskrybentów. Podstawowym modelem działania spółek w tej branży jest model freemium. Jest to oferowanie za darmo podstawowej wersji programu, ale jednocześnie zachęcanie do skorzystania  z usług „dodatkowych”, które znacznie rozbudowują funkcjonalność aplikacji.

Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie stanowi rekomendacji i nie ma na celu nikogo zachęcić do podejmowania jakichkolwiek działań inwestycyjnych. Pamiętaj, że każda inwestycja obarczona jest ryzykiem. Nie inwestuj środków, na których utratę nie możesz sobie pozwolić.
Co o tym sądzisz?
Lubię
33%
Interesujące
67%
Heh...
0%
Szok!
0%
Nie lubię
0%
Szkoda
0%
O Autorze
Forex Club
Forex Club jest jednym z największych i najstarszych polskich portali o tematyce inwestycyjnej - forex i narzędzi wykorzystywanych w tradingu. To autorski projekt zapoczątkowany w 2008 roku i rozpoznawalna marka ukierunkowana na rynek walutowy.