Inwestycje
Teraz czytasz
Jak inwestować w gaming? Wszystko o inwestowaniu w spółki gamingowe [Poradnik]
0

Jak inwestować w gaming? Wszystko o inwestowaniu w spółki gamingowe [Poradnik]

utworzył Forex Club15 grudnia 2020

Gaming rozwija się w ostatnich latach bardzo szybko. Według danych zebranych przez newzoo, w 2020 roku rynek gamingowy wzrośnie o 9,3%, do poziomu 159,3 mld$. Należy jednak rozróżnić gry na PC, konsole oraz mobilne. Gry mobilne są najszybciej rozwijającym się rynkiem gier. Według newzoo rynek wzrośnie o 13,3% rocznie i osiągnie wartość 77,2 mld$. Drugi pod względem wielkości jest rynek gier na konsole (45,2 mld$). Najmniejszy jest rynek gier na PC. Cały rynek gamingowy ma przekroczyć 200 mld$ w 2023 roku.

1_ rynek gamingowy

Źródło: newzoo

Średni wiek gracza w Stanach Zjednoczonych został oszacowany na 35 lat. Według szacunków dokonanych przez EA, struktura wiekowa jest bardzo zdywersyfikowana. 

2_ struktura wiekowa graczy gaming

Źródło: EA – prezentacja

Równocześnie z rynkiem gier rośnie coraz popularniejszy segment jakim jest e-sport. Już teraz zawody w CS (Counter Strike) przyciągają rzesze widowni. Kluby piłkarskie mają swoje własne drużyny grające w FIFA (np. Manchester City, PSG, Legia Warszawa, Wisła Kraków). W kolejnych latach rynek e-sportu będzie dynamicznie się rozwijał. Transmisje z wydarzeń e-sportowych robi m.in. Twitch, który należy do Amazona. Niektóre rozgrywki ligowe są także transmitowane na YouTube.

Inwestorzy również mogą skorzystać z inwestowania w spółki z branży gamingowej oraz e-sportowej. Na giełdach notowane są akcje producentów gier oraz ETF-y związane z branżą gier. Poniżej przedstawione zostaną najwięksi producenci gier.

Activision Blizzard

3_ Activision Blizzard

Wykres akcji spółki Activision Blizzard, interwał W1. Źródło: xStation 5, XTB.

Jest to jeden z największych developerów gier na świecie. Posiada w swojej ofercie tak znane tytuły jak Call of Duty, Candy Crush, Overwatch czy Diablo. Spółka powstała z połączenia w 2007 roku firm Activision oraz Vivendi Games. 

Blizzard Etnertainment

W skład firmy Vivendi wchodziło legendarne studio Blizzard Entertainment. To studio deweloperskie miało opinię dostarczania produktu „when it’s done”. Spod tego studia wyszły takie blockbustery jak Diablo, StarCraft czy World of Warcraft. Blizzard posiada także własny serwis do gry online pod nazwą Blizzard Battle.net®. Blizzard posiada również Overwatch League™ jest to światowa liga e-sportu. Dwa lata temu ze stanowiska ustąpił Mike Morhaime, który był przez 27 lat szefem Blizzarda. 

Poniżej wyniki finansowe studia:

Blizzard

2019

2018

r/r

Przychody

1 719 mln$

2 291 mln$

-24,96%

Zysk operacyjny

464 mln$

685 mln$

-32,26%

Marża operacyjna

27,00%

29,90%

-2,9 pp

Studio Activision

Historia spółki sięga końca lat siedemdziesiątych. Studio powstało w 1979 roku przez byłych deweloperów gier w firmie Atari. Activision był pierwszym niezależnym producentem gier na konsole. Studio przetrwało krach na rynku gier z 1983 roku zwany także Atari shock. Spółka zmieniła się po przejęciu studia prez Bobby Kotick’a, który nadał studiu światowy rozmach. Pomogły udane przejęcia takie jak np. Infinity Ward, który został przejęty za 5 mln$ w 2003 roku. Studio deweloperskie stworzyło serię Call of Duty. Gra jest jedną z „pereł w koronie” spółki Activision Blizzard. Activision posiada także odnogę e-sportową, którą jest Call of Duty League™.

Activision

2019

2018

r/r

Przychody

2 219 mln$

2 458 mln$

-9,72%

Zysk operacyjny

850 mln$

1 011 mln$

-15,92%

Marża operacyjna

38,30%

41,13%

-2,83 pp

King Digital Entertainment

Jest to jedno z największych studiów deweloperskich tworzące gry mobilne. Głównym rodzajem gier są F2P czyli „free-to-play”. Najbardziej popularną grą jest Candy Crush, która powstała w 2012 roku. Studio zostało kupione przez Activision Blizzard w 2016 roku za 5,9 mld$.

King

2019

2018

r/r

Przychody

2 031 mln$

2 086 mln$

-2,63%

Zysk operacyjny

740 mln$

750 mln$

-1,33%

Marża operacyjna

36,44%

35,95%

+0,49 pp

Electronic Arts (EA)

4_ EA gaming

Wykres akcji spółki EA, interwał W1. Źródło: xStation 5, XTB.

Jest to jedno z największych przedsiębiorstw skupiających się na cyfrowej rozrywce. Firma jest najbardziej znana z serii gier sportowych jak FIFA® (piłka nożna) czy Madden NFL® (football amerykański) bądź NHL® (hokej). Jednak spółka posiada znacznie szersze portfolio gier. Wśród nich można znaleźć Star Wars, Battlefield, The Sims czy Need for Speed. 

Oprócz gier firma ma także “live service”, który oferuje dodatkowy kontent. Ten segment wygenerował około 51% przychodów w 2019 roku. Najbardziej znanym jest Ultimate Team. Jako przykład można podać FIFA Ultimate Team (FUT). Gracz może tworzyć własny zespół. Można go ulepszać wypełniając zadania za które przyznawane są monety FUT za które można nabywać „paczki piłkarzy” lub karty jednorazowe. Możliwe są również mikropłatności. 

Spółka posiada również portfel gier mobilnych, wśród których można wymienić: FIFA, Need for Speed, Simcity, czy Real Racing.

Spółka sprzedaje swoje produkty zarówno poprzez kanał cyfrowy (77,9%) jak i poprzez sprzedaż fizyczną (packaged goods). Ogólne przychody firmy w roku obrotowym 2020 wzrosły o 12% r/r osiągając poziom 5,5 mld$.

EA Sports

2020 FY

2019 FY

r/r

Pobrane gry

809 mln$

680 mln$

+18,97%

Live services

2 813 mln$

2 216 ml$

+26,94%

Mobilne

692 mln$

814 mln$

-14,99%

Sprzedaż cyfrowa razem

4 314 mln$

3 710 mln$

+16,28%

Sprzedaż fizyczna

1 223 mln$

1 240 mln$

-1,37%

Take-Two Interactive

4_ Take Two

Wykres akcji spółki Take Two, interwał W1. Źródło: xStation 5, XTB.

Firma założona została w 1993 roku, a po 4 latach zadebiutowała na NASDAQ. W 1998 roku nastąpił kamień milowy w rozwoju spółki. Nabyto BMG Interactive, które było wydawcą kontrowersyjnej gry Grand Theft Auto (GTA). Były to podwaliny pod założenie Rockstar Games wydawcę gier GTA, Max Payne czy Red Dead Redeption. Studio nie wydaje gier seryjnie. Skupia się na jakości, co powoduje, że na kolejne serie gier trzeba czekać nawet kilka lat. Strategia przyniosła wiele sukcesów o czym świadczą wysokie ratingi gier:

Wysoka jakość przekłada się także na dobrą sprzedaż tytułów. Przykładem może być gra GTA V, która sprzedała się w 120 mln egzemplarzy. Cała seria GTA osiągnęła sprzedaż przekraczającą 315 mln egzemplarzy. Z kolei wydany w 2019 roku Red Dead Redemption 2 sprzedał się do końca stycznia 2020 roku w nakładzie 29 mln kopii. 

Take-two posiada także studio 2K Games, które jest wydawcą takich gier jak seria NBA 2K, Civilization czy Mafia. Take-Two ma także partnerstwo z NBA. Dzieki temu stworzono w 2017 roku NBA 2K Leaugue. Są to w pełni profesjonalne rozgrywki e-sportowe, w których zawodnicy otrzymują wynagrodzenie. Do pierwszej edycji zgłosiło się 70 000 graczy z czego przyjęto 100. 

Spółka posiada także segment gier mobilnych. W portfelu posiada takie gry F2P (free-to-play) takie jak Dragon City czy Monster Legents.

Take-Two

2020 FY

2019 FY

r/r

Konsole

2 309 mln$

2 234 mln$

+3,35%

PC i pozostałe

780 mln$

434 ml$

+79,72%

Razem

3 089 mln$

2 668 mln$

+15,78%

Ubisoft

Jest to francuska firma gamingowa założona w 1986 roku. Jest wydawcą i deweloperem serii znanych gier. Spółka zadebiutowała na paryskiej giełdzie w 1996 roku. W 2000 roku Ubisoft nabył studio Red Storm Entertainment, które wydaje serię gier Tom Clancy. Rok później do portfolio dołączył Blue Byte Software – producent gry The Settlers®. W 2004 roku Ubisoft rozpoczął wydawanie gier z serii Far Cry. W 2007 roku zadebiutowała gra Assassin’s Creed, która jest jedną z najbardziej znanych serii gier na świecie. 

Ubisoft posiada szerokie portfolio gier, jednak w swojej strategii skupia się głównie na rozwoju Assassin’s Creed, Tom Clancy’s, Far Cry, oraz Watch Dogs. Spółka posiada 18 000 pracowników, dwa razy więcej niż Activision Blizzard. Jednak gry wydawane przez Ubisoft generują mniejszy dochód na pracownika niż amerykańscy konkurenci. Spółka osiągnęła w roku obrotowym 2020 1,6 mld€ przychodów. Z tego 85% z segmentu cyfrowego (gry, DLC).

WIG – GAMES

W Polsce moda na spółki gamingowe zaczęła się jeszcze w latach 2010 – 2011 kiedy pierwsze sukcesy zaczęły odnosić studia CD Projekt (Wiedźmin 2) oraz CI Games (Sniper Ghost Warrior). W kolejnych latach na rynku zaczęło się pojawiać coraz więcej spółek z branży gamingowej. Na fali popularności sektora GPW wprowadził indeks WIG.GAMES, który jest publikowany od 18 marca 2019 roku. Wartość bazowa indeksu została ustalona na dzień 28 grudnia 2018 roku. Jej wartość została ustalona na poziomie 10 000 punktów. Udział jednej spółki został ograniczony na 40%. Na koniec sesji z 11 grudnia 2020 roku wartość indeksu wyniosła 29 260 punktów. Skład indeksu na dzień 11 grudnia:

Spółka

Udziały w indeksie

CD Projekt SA

33,639%

Ten Square Games SA

32,608%

11 bit studios SA

18,609%

PlayWay SA

12,590%

CI Games SA

2,554%

GPW udostępnia także kontrakty terminowe na indeks WIG.GAMES. 1 punkt ma wartość 1 zł. Oznacza to, że wartość nominalna kontraktu jest zbliżona do 30 000zł. 

6_ WIG GAMES - obrót gaming

Źródło: opracowanie własne na bazie danych z GPW

W listopadzie grudniowa seria kontraktu na WIG.GAMES (FGMSZ20) była 6 najpopularniejszym kontraktem na GPW. W listopadzie obrót kontraktami wyniósł 6,77 mln zł (207 kontraktów). 

ETF-y dla rynku gamingowego

Inwestowanie w pojedyncze spółki gamingowe wiąże się z ryzykiem niewłaściwego wyboru przedsiębiorstwa. Ciekawą alternatywą jest inwestowanie w ETF-y dające ekspozycję na rynek gamingowy.

VanEck Vectors Video Gaming and eSports ETF (ESPO)

    • Emitent: VanEck
    • Opłaty roczne: 0,55%

Jest to jeden z najbardziej popularnych ETF-ów związanych z rynkiem gamingowym i e-sportu. Benchmarkiem dla ETF-u jest indeks MVIS® Global Video Gaming and eSports. ETF powstał w październiku 2018 roku.  Na dzień 11 grudnia w ETF-ie było 681 mln$ aktywów pod zarządzaniem. Roczna opłata za zarządzanie (TER) wynosi 0,55% rocznie. W skład ETF-u wchodzi 25 spółek. Największe udziały mają spółki azjatyckie: Tencent (8,21%) oraz Sea Ltd. (7,41%). Obie spółki nie są ”pure play”. Większość przychodów generują z innych działalności. Należy jednak pamiętać, że Tencent jest największym wydawcą i producentem gier w Chinach. Z kolei Sea Ltd ma spółkę zależną zajmującą się gamingiem i działalnością e-sportową (Garena). W skład ETF-u wchodzą również tacy wydawcy i producenci gier jak: Activision Blizzard, Electronic Arts ora Take-Two.

Global X Video Games & Esports ETF (HERO)

    • Emitent: Global X
    • Opłaty roczne: 0,50%

Benchmarkiem ETF-u jest Solactive Video Games & Esports Index. ETF powstał w październiku 2019 roku. Na dzień 10 grudnia 2020 roku aktywa pod zarządzaniem wyniosły 513 mln$. Roczna opłata za zarządzanie (TER) wynosi 0,50% rocznie. W skład ETF-u wchodzi 40 spółek. W ETF-ie dominują spółki amerykańskie oraz azjatyckie.

3 największymi komponentami ETF-u jest Sea Ltd (8,43%), Bilibili (6,46%) oraz Nintendo (6,21%). W pierwszej 10 największych spółek znajdują się m.in. Activision Blizzard, Electronic Arts oraz Take-Two.

Jak inwestować w spółki z branży gamingowej?

W rozwijający się rynek gamingowy można inwestować za pomocą spółek wydających oraz produkujących gry. Równocześnie można inwestować również w spółki związane z rynkiem e-sporu albo producentów sprzętu do gry. Jednak w przypadku inwestowania w pojedyncze akcje albo kontrakty CFD wzrasta ryzyko błędnego wyboru spółki. Prostszym rozwiązaniem jest zainwestowanie w indeks grupujący spółki z tej branży albo w ETF-y dostępne na rynku. Wśród największych ETF-ów można wymienić Global X Video Games & Esports ETF (HERO) oraz VanEck Vectors Video Gaming and eSports ETF (ESPO).

Brokerzy oferujący ETF

Broker xtb 2 Saxo Bank Admiral Markets etf
Kraj Polska Dania Wielka Brytania
Ilość ETF w ofercie 194 – ETF
112 – CFD na ETF
3000 – ETF
675 – CFD na ETF
397 – CFD na ETF
Min. depozyt 0 zł
(zalecane min. 2000 zł)
10 000 USD 5 zł
Platforma xStation SaxoTrader Pro
Saxo Trader Go
MetaTrader 5

Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. Od 74% do 89% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne w wyniku handlu kontraktami CFD. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD, i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty twoich pieniędzy.

Co o tym sądzisz?
Lubię
22%
Interesujące
67%
Heh...
11%
Szok!
0%
Nie lubię
0%
Szkoda
0%
O Autorze
Forex Club
Forex Club