Miejsce #2
Zaginione środki
Ta sytuacja co prawda nie przytrafiła się mi bezpośrednio ale spotkała znajomego, któremu starałem się pomóc z uwagi na barierę językową (broker zagraniczny). Historia dotyczy wpłaty na rachunek FX kwoty w wysokości 10 000 USD za pomocą przelewu bankowego, które… Zaginęły. Ale od początku.
Brokerzy udostępniają dane bankowe do wpłaty na różne sposoby:
- w panelu klienta,
- przesyłając plik PDF,
- przesyłając dane jako treść w mailu,
- w umowie, która została podpisana z klientem,
- na swojej stronie internetowej w odpowiedniej zakładce.
Obecnie trzeci sposób jest jednym z mniej popularnych jednak dobre kilka lat temu, kiedy brokerzy na ogół nie posiadali „Paneli Klinetów”, było inaczej. W taki też sposób znajomy otrzymał dane i na ich podstawie zrealizował przelew zagraniczny SWIFT. Wiadomym jest, że taki przelew trwa – mowa zazwyczaj o przedziale od 2 do 5-6 dni roboczych, gdzie szósty dzień uwzględnia nawet naprawdę duży natłok pracy w dziale księgowości. Tyle też minęło, środków dalej nie ma. Korespondencja z początku była oporna i nastawiona na hasło „proszę czekać, na pewno dojdą”. Co by nie było, faktem jest, że pieniądze w naturze nie giną – zmieniają tylko właściciela. Tyle, że czas mijał, a środków dalej broker nie otrzymał. Ostatecznie po ok. 2 tygodniach od momentu przelewu wróciły na konto bankowe znajomego. Wiązały się z tym:
- dwukrotna opłata za przelew zagraniczny + udział banków pośredniczących (2 x ok. 250 PLN),
- dwukrotne przewalutowanie środków, ponieważ transfer był wykonany z konta w PLN (2 x 2,5% kwoty, czyli ok. 500 USD),
- dwa tygodnie niewiadomej, a po tym czasie pieniądze nadal nie mogły być inwestowane.
Ostatecznie winne okazały się być niepoprawne dane przesłane przez pracownika brokera w których wkradł się błąd w numerze konta. Ponowny transfer załatwił sprawę i zwrócił koszty pierwszego przelewu. Cała operacja zajęła niespełna miesiąc i kosztowała brokera prawie 2000 PLN.
ZŁOTA RADA: Korzystaj z danych bankowych, które nie podlegają bezpośredniej edycji (PDF, informacje z panelu klienta).