Aktualności
Teraz czytasz
Amerykański rynek IPO – z piekła do nieba
0

Amerykański rynek IPO – z piekła do nieba

utworzył Forex Club21 grudnia 2020

2020 był dziwnym rokiem pod względem debiutów na amerykańskiej giełdzie. Na skutek pandemii, rynek IPO na amerykańskiej giełdzie praktycznie zamarł. Według danych zebranych przez Nasdaq w ciągu marca i kwietnia zadebiutowało zaledwie 14 spółek, które sprzedały akcje o wartości 2,1 mld$. Rok wcześniej w porównywalnym okresie zadebiutowało 35 spółek. Wartość oferty przekroczyła w 2019 roku 3,75 mld$.

Sytuacja na rynku IPO zaczęła się poprawiać w czerwcu, kiedy zadebiutowało 36 spółek. W drugiej połowie roku rynek debiutów nabrał tempa. Szczyt przypadł na wrzesień oraz październik, kiedy zadebiutowało ponad 160 spółek. Dla porównania w całym 2019 roku według danych Nasdaq.com zadebiutowało 231 spółek.

1 _ IPO - liczba debiutów

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Nasdaq.com

Wzrosła również wartość debiutów. Od czerwca, w każdym kolejnym miesiącu wartość debiutów nie spadła poniżej 10 mld$. Do 17 grudnia wartość debiutów przekroczyła wartość 150 mld$. Rok wcześniej debiutujące spółki sprzedały akcje za ponad 63 mld$. Na wykresie poniżej znajduje się wartość debiutów w 2020 roku.

2 _ IPO - wartość debiutów

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Nasdaq.com

Październikowe, debiutowe eldorado

Październik był najbardziej gorącym okresem na rynku IPO. Według danych zebranych przez Nasdaq zadebiutowało 95 spółek, które sprzedały akcje o wartości ponad 30 mld$. Najwięcej kapitału udało się zebrać spółce Lufax Holding Ltd. Co ciekawe jest to jeden z największych debiutów w 2020 roku. Spółka po IPO zebrała 2,3 mld$. Lufax oferuje platformę finansową zajmującą się łączeniem klientów i instytucji finansowych. Dzięki platformie klienci mogą wziąć kredyt albo ulokować wolne środki. Na platformie swoje produkty oferuje ponad 400 instytucji finansowych. Jednym z głównych akcjonariuszy jest Ping An.

Największe debiuty na amerykańskim rynku

Pershing Square

Jest to SPAC, czyli Special Purpose Aquisitio Company. Celowa spółka akwizycyjna jest zakładana w celu przejęcia innego przedsiębiorstwa. Spółkę założył Bill Ackman, jeden z najsłynniejszych inwestorów na świecie. Pershing Square zebrał z rynku  4 mld$. 

Airbnb

Jest to spółka, która oferuje platformę do krótkoterminowego wynajmu. Poprzez platformę można wynająć zarówno pokój, jak i całe domy bądź luksusowe wille. Airbnb działa w 220 krajach i regionach. W 2019 roku spółka wygenerowała wolumen transakcyjny (GBV tj. Gross Booking Value) na poziomie 38 mld$. Spółka wygenerowała z pośrednictwa przychody na poziomie 4,8 mld$. Spółka osiągnęła stratę netto na poziomie 674 mln$. Spółka na IPO sprzedała ponad 51 mln akcji po cenie 68$. W efekcie wartość oferty wyniosła 3,49 mld$. Airbnb na koniec 18 grudnia była wyceniana na około 94 mld$.

3 _ Airbnb - IPO

Kurs akcji AirBNB, interwał H1. Źródło: xStation

DoorDash

Jest to największa platforma oferujących jedzenie na dowóz w Stanach Zjednoczonych (odpowiednik polskiego Pyszne.pl czy Glovo). Według danych zebranych przez Second Measure, DoorDash jest liderem w takich miastach jak San Francisco, Pheonix, Atlanta, Philadelphia czy Houston. Spółka posiada około 50% rynku amerykańskiego w listopadzie 2020 roku (wg. Szacunków Second Measure). W grudniu 2019 roku DoorDash posiadał 33% udziałów na rynku. Konkurentami spółki są m.in.: Grubhub, UberEats oraz Postmates (przejęty przez UberEats). W ciągu 4 ostatnich kwartałów spółka wygenerowała 2,2 mld$ i poniosła stratę netto na poziomie 283 mln$. Spółka zadebiutowała w grudniu 2020 roku. Sprzedała akcje o wartości 3,37 mld$. DoorDash na koniec 18 grudnia było wyceniane na około 53 mld$.

Snowflake oferuje rozwiązania z zakresu bazy danych w chmurze. Dzięki niemu można analizować duże ilości danych. Snowflake współpracuje zarówno z rozwiązaniami do budowy raportów (Qlik, Tableau), czy z rozwiązaniami typu ETL (extraction, transformation, loading). W spółkę zainwestował 0,5 mld$ Warren Buffett. Snowflake na IPO sprzedał 28 milionów akcji po cenie 120$ za sztukę. Wartość oferty wyniosła 3,36 mld$, co było największą ofertą w październiku. Obecnie spółka jest wyceniana na około 94 mld$. Spółka osiągnęła w 2019 roku przychody na poziomie 264 mln$ i stratę netto wynoszącą 349 mln$.

4 _ Snowflake - wykres

Kurs akcji Snowflake, interwał D1. Źródło: xStation

Polski akcent

Na amerykańskim rynku są również polskie akcenty. Najbardziej widocznym był debiut spółki ContextLogic Inc, który jest właścicielem platformy zakupowej Wish. Jednym ze współzałożycieli platformy jest Piotr Szulczewski, który w wieku 11 lat wyemigrował z rodzicami do Kanady. Platforma Wish umożliwia klientom nabywanie tanich przedmiotów z Chin. Spółka osiągnęła w 2019 roku przychody na poziomie 1,9 mld$. Strata netto wyniosła 136 mln$. ContextLogic sprzedał 46 milionów akcji po 24$ za sztukę. Wartość oferty przekroczyła 1,1 mld$. Obecna kapitalizacja spółki wynosi 16 mld$.

5 _ ContextLogic - Wish

Kurs akcji Wish, interwał D1. Źródło: xStation 

Wysoki wzrost po debiucie

Gorączka na rynku spowodowała osiągnięcie szybkich wzrostów. Niektóre debiuty giełdowe zapewniły oszałamiającą stopę zwrotu. Na dzień 18 grudnia największą stopę zwrotu osiągnęli akcjonariusze Wunong Net Technology. Chiński sprzedawca żywności online, sprzedał podczas pierwszej oferty publicznej 6 milionów ADS po cenie 5$. Dzięki temu spółka zebrała z rynku 30 mln$. Spółka zadebiutowała 15 grudnia 2020 roku. Podczas maksimum cenowego ustanowionego 17 grudnia jeden ADS spółki był wyceniany na 160$. Po piątkowej sesji kurs akcji wyniósł 77,98$. Dało to stopę zwrotu od ceny ustanowionej na IPO przekraczającą 1400%. Na koniec piątkowej sesji kapitalizacja spółki wyniosła ponad 1,9 mld$. Przychody spółki w 2019 roku wyniosły 7,6 mln$, co oznaczało wzrost o ponad 600% r/r. Strata spółki przekroczyła ponad 1,7 mln$. Wydaje się, że obecna wycena wycenia już duży sukces spółki.

Poniżej zestawienie 10 debiutów z najwyższą stopą zwrotu od ceny ustanowionej podczas IPO. Dane na dzień 18 grudnia 2020 roku:

Nazwa spółki

Cena na IPO

Cena rynkowa (18.12.2020)

Stopa zwrotu

Wunong Net Technology

5$

77,98$

1460%

Greenwich LifeSciences

5,75$

38,22$

565%

CureVac N.V

16$

104,33$

552%

Keros Therapeutics

16$

80,96$

406%

Schrodinger

17$

79,86$

370%

ALX Oncology

19$

83,16$

338%

Berkeley Lights

22$

94,21$

328%

Beam Therapeutics

17$

72,35$

326%

Prelude Therapeutics

19$

76,10$

301%

Fubo TV

10$

39,25$

293%

Źródło: opracowanie własne

Debiuty to nie tylko zysk

Nie wszystkie spółki zapewniają zysk po IPO, przekonali się o tym akcjonariusze spółki Phoenix Tree Holdings. Spółka zajmuje się wynajmem mieszkań od właścicieli nieruchomości, następnie je remontuje i wynajmuje klientom indywidualnym albo korporacyjnym. Na koniec 2019 roku spółka posiadała 438 309 mieszkań. Spółka pozycjonuje się jako segment „nowego wynajmu”, który do podejmowania decyzji biznesowych (np. czynsz) wykorzystuje AI. Spółka w 2019 roku osiągnęła przychody na poziomie 7,1 mld RMB. Strata netto wyniosła 4,1 mld RMB. Spółka sprzedała swoje ADS-y po cenie 13,5$. Po debiucie w styczniu 2020 roku kurs zaczął spadać. Na koniec 18 grudnia kurs wynosił 3,04$. Oznacza to spadek o ponad 77%.

Poniżej zestawienie 10 debiutów z najniższą stopą zwrotu od ceny ustanowionej podczas IPO. Dane na dzień 18 grudnia 2020 roku:

Nazwa spółki

Cena na IPO

Cena rynkowa (18.12.2020)

Stopa zwrotu

Aditx Therapeutics

9$

1,98$

-78%

Phoenix Tree Holdings

13,5$

3,04$

-77%

Lizhi Inc.

11$

3,53$

-68%

Muscle Maker

5$

1,97$

-61%

PROGENITY

15$

6,32$

-58%

Zhongchao

4$

1,81$

-55%

Velocity Financial

13$

6,25$

-52%

AnPac Bio-Medical Science

12$

5,78$

-52%

Root, Inc.

27$

14,05$

-48%

Casper Sleep

12$

6,59$

-45%

Źródło: opracowanie własne

Podsumowanie

Według danych zebranych przez Nasdaq, do 18 grudnia zadebiutowało 462 spółek. Pod względem ilościowym są to liczby zbliżone do okresu bańki dot-com. Według Statista w 1999 roku przeprowadzono 486 IPO, rok później było to 406 spółek. Na skutek pęknięcia bańki internetowej, zmalała liczba debiutów. W ciągu kolejnych 3 lat było to łącznie 225 IPO. 

Obecna hossa na rynku zachęciła większą liczbę spółek do debiutów. Rynek jest tak rozgrzany, że spółka kilka dni po debiucie potrafi podwoić swoją wartość. Przykładem może być Airbnb, który w momencie IPO wyceniany był na 42 mld$. W pierwszym dniu notowań wycena spółki wzrosła o 115%. Po kilku sesjach spółka jest wyceniana jest na około 94 mld$. Zbytni entuzjazm rynkowy powinien być sygnałem ostrzegawczym dla inwestorów, ponieważ w przypadku wielu spółek sukces rynkowy jest już w dużej mierze wyceniony.

Co o tym sądzisz?
Lubię
0%
Interesujące
100%
Heh...
0%
Szok!
0%
Nie lubię
0%
Szkoda
0%
O Autorze
Forex Club
Forex Club