Aktualności
Teraz czytasz
Amazon pozwany w USA za nadużywanie swojej pozycji na rynku
0

Amazon pozwany w USA za nadużywanie swojej pozycji na rynku

utworzył Łukasz Klufczyński27 września 2023

Amerykańskie organy regulacyjne i 17 stanów pozywają firmę Amazon w związku z zarzutami, że gigant handlu elektronicznego nadużywa swojej pozycji na rynku, aby zawyżać ceny na platformie i poza nią, nadmiernie obciążając sprzedawców i tłumić konkurencję. Pozew, złożony we wtorek przed sadem federalnym w stanie Waszyngton, jest wynikiem wieloletniego śledztwa w sprawie działalności firmy i jednego z najważniejszych wyzwań prawnych postawionych jej w prawie 30-letniej historii.

Amazon narusza przepisy antymonopolowe?

Federalna Komisja handlu i stany, które dołączyły do pozwu, twierdzą, że Amazon narusza federalne i stanowe przepisy antymonopolowe. Proszą sąd o wydanie stałego nakazu, który ich zdaniem zabrania Amazonowi angażowania się w niezgodne z prawem postępowanie i rozluźnia jego „monopolistyczną kontrolę w celu przywrócenia konkurencji”.

W skardze zarzuca się spółce angażowanie sie w praktyki antykonkurencyjne poprzez środki zniechęcające sprzedawców do oferowania niższych cen produktów na stronach internetowych innych niż Amazon, co jest argumentem odzwierciedlającym zarzuty zawarte w odrębnym pozwie złożonym w zeszłym roku przez stan Kalifornia.

W pozwie stwierdzono, że Amazon ukrywa oferty po niższych cenach na innych stronach. Jednocześnie pobiera od sprzedawców wysokie opłaty, zmuszając sprzedawców do podnoszenia cen na platformie, a także w innych witrynach e-commerce, aby utrzymać konkurencyjność swoich produktów na Amazon.

Amazon.com Inc. z siedzibą w Seattle stwierdziła, że FTC „błędnie ocenia fakty i prawo” i odeszła od swojej roli polegającej na ochronie konsumentów i konkurencji.

„Jeśli FTC postawi na swoim, rezultatem będzie mnie produktów do wyboru, wyższe ceny, wolniejsze dostawy dla konsumentów i ograniczone możliwości dla małych firm – co jest przeciwieństwem tego, do czego zaprojektowano prawo antymonopolowe” – stwierdził David Zapolsky, główny radca prawny Amazon.

Amazon zgarnia miliardy

W pozwie zarzuca się także Amazonowi pogarszanie doświadczeń klientów poprzez zastępowanie odpowiednich wyników wyszukiwania płatnymi reklamami, faworyzowanie własnych marek w stosunku do innych produktów, o których wie, że są lepszej jakości, oraz pobieranie wysokich opłat, które zmuszają sprzedawców do płacenia prawie połowy swoich całkowitych przychodów.

Według organizacji antymonopolowej Institute for Local Self-Reliance obniżki przychodów, jakie sprzedawcy dają Amazonowi, wzrosły z 35% w 2020 r. i 19 procent w 2014 roku. W pozwie wskazano również, że Amazon zmusza sprzedawców do korzystania z jego usług logistycznych, aby ich produkty kwalifikowały się do Amazon Prime, mimo że wielu z nich wołałoby korzystać z alternatywnych usług realizacji zamówień w celu dostarczania zamówień klientom.

Niektóre szacunki pokazują, że Amazon kontroluje około 40 procent rynku e-commerce. Większość sprzedaży na platformie jest obsługiwana przez niezależnych sprzedawców składających się z małych i średnich przedsiębiorstw oraz osób fizycznych. W zamian za dostęp do swojej platformy Amazon zgarnia miliardy dzięki opłatom za polecenie i innym usługom, takim jak reklamy, dzięki którym produkty sprzedawane przez sprzedawców są bardziej widoczne na platformie.

Zdecydowana większość sprzedawców zewnętrznych korzysta również z usług firmy w zakresie realizacji zamówień w celu przechowywania zapasów i wysyłania produktów do klientów. Amazon konsekwentnie podnosi opłaty dla osób uzależnionych od programu, a ostatnio nałożył – a następnie zrezygnował – kolejną opłatę na niektórych, którzy tego nie robią, co zostało potępione przez krytyków firmy. W zeszłym kwartale Amazon odnotował przychody z usług zewnętrznych na poziomie 32,3 miliarda dolarów.

To nie pierwsze problemy Amazona

Organizacje konsumenckie pochwaliły pozew, podczas gdy grupa branżowa stwierdziła, że wiele dużych przedsiębiorstw detalicznych ma politykę odzwierciedlającą politykę Amazona.

Spółka Amazon od dawna spotyka się z zarzutami o podcinanie cen przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż na jego platformie poprzez ocenę danych sprzedawców i tworzenie własnych, konkurencyjnych produktów, które następnie promuje na swojej stronie. W sierpniu firma oświadczyła, że eliminuje niektóre wewnętrzne marki, które nie cieszyły sie uznaniem klientów, i ponownie wprowadzi niektóre produkty pod istniejącymi markami, takimi jak Amazon Basics i Amazon Essentials.

Skarga federalna jest następstwem innych działań podjętych przez FTC przeciwko Amazonowi w ciągu ostatnich kilku miesięcy. W czerwcu agencja pozwała firmę, zarzucając jej stosowanie oszukańczych praktyk w celu zarejestrowania konsumentów w Amazon Prime i utrudniania im anulowania subskrypcji.

Dodatkowo pod koniec maja firma zgodziła się zapłacić 25 milionów dolarów kary cywilnej w ramach ugody z związku z zarzutami dotyczącymi naruszenia przepisów dotyczących prywatności dzieci i wprowadzenia rodziców w błąd w sprawie praktyk usuwania danych w przypadku popularnego asystenta głosowego Alexa.

Akcje spółki traciły podczas wczorajszej sesji na Wall Street ponad 4%.

Co o tym sądzisz?
Lubię
31%
Interesujące
69%
Heh...
0%
Szok!
0%
Nie lubię
0%
Szkoda
0%
O Autorze
Łukasz Klufczyński
Główny Analityk InstaForex Polska, z rynkiem Forex i kontraktami CFD związany od 2012 roku. Wiedzę zdobywał w wielu instytucjach finansowych, takich jak banki czy domy maklerskie. Prowadzi webinary z zakresu analizy technicznej, fundamentalnej, psychologii inwestowania oraz obsługi platformy MT4/MT5. Jest również autorem wielu artykułów eksperckich i komentarzy rynkowych. W swoim handlu kładzie nacisk na elementy fundamentalne podpierając się analizą techniczną.