Amerykański rynek IPO w I Q 2021 – eldorado trwa
Od czerwca 2020 roku nastąpiło ożywienie pod względem debiutów na amerykańskiej giełdzie. Eldorado na rynku IPO trwało również w 2021 roku. W efekcie pierwszy kwartał 2021 roku był bardzo obfity w nowe debiuty rynkowe. Na rynku NASDAQ zadebiutowało 274 spółki, natomiast na NYSE pojawiło się 128 spółek. Dało to łącznie 402 nowych spółek na giełdzie. Obecny rok „zdeklasował” pierwszy kwartał roku poprzedniego, na którym zadebiutowało zaledwie 38 podmiotów.
Wzrosła również wartość IPO. W poprzednim roku, w ciągu pierwszych trzech miesięcy debiutujące spółki zebrały 10 mld$. W obecnym roku dzięki przeprowadzeniu pierwszych ofert publicznych, firmy uplasowały na rynku akcje o wartości ponad 134 mld$ (wliczając Direct Listing).
Sprawdź: Amerykański rynek IPO: Podsumowanie 2021 roku
SPACulation
W 2021 roku bardzo popularne były debiuty SPAC, które na NASDAQ odpowiadały za 196 IPO. Łatwość zdobycia kapitału przez spółki tego typu wynika po części z ich struktury, która pozwala na łatwiejsze wejście na giełdę spółek technologicznych, które nie muszą przeprowadzać czasochłonnej oferty publicznej. Dzięki SPAC mogą pojawić się na giełdzie „tylnymi drzwiami”.
SPAC to inaczej akwizycyjna spółka celowa, który zebrany kapitał z rynku IPO składa na rachunku powierniczym. W ciągu dwóch lat środki ma wydać na przejęcie obiecującej spółki. Jeśli do przejęcia nie dojdzie, spółka musi oddać środki inwestorom. Jednocześnie spółka przed przejęciem może zostać „zmuszona” do wykupienia udziałów od inwestora. Polityka niskich stóp procentowych (niski koszt kapitału) w połączeniu z gwarancją odkupu znalazła bardzo dobry grunt pod rozwój SPAC.
SPAC kiedyś były traktowane z dużą dozą ostrożności, ponieważ taki typ debiutu jest mniej przejrzysty niż klasyczny debiut spółki. Sytuacja zmieniła się dopiero w 2017 roku kiedy inwestor znany z branży Venture Capital (Chamath Palihapitiya) zaczął seryjnie wprowadzać na giełdę SPAC. Zdobył dzięki temu przydomek SPAC-mana.
Obecnie SPAC-i tworzą nie tylko cieszący się uznaniem inwestorzy ale również celebryci i gwiazdy sportu. Warto przytoczyć przykład Slam Corp, którego CEO został były baseballista – Alex Rodriguez. W przypadku inwestowania w tego typu spółki trzeba dokładnie prześledzić kim są zarządzający oraz jaką SPAC ma mieć politykę inwestycyjną.
Rynek IPO i bardzo ciekawy marzec
W pierwszym kwartale pod względem wartości zebranego kapitału z IPO dominował marzec. W ostatnim miesiącu pierwszego kwartału spółki uplasowały na rynku akcje o wartości 58,1 mld$(wliczając Direct Listing). Pomogły w tym m.in. direct listing spółki Roblox, która zaoferowała 198,9 mln akcji po cenie 45$. W efekcie „wartość” oferty wyniosła 8,95 mld$. Kolejnym dużym debiutem był Coupang, który sprzedał 130 mln akcji po cenie 35$ co pozwoliło zebrać 4,5 mld$.
Ciekawe debiuty na amerykańskim rynku
Miniony kwartał przyniósł kilka ciekawych debiutów. Zarówno to dotyczy wielkości oferty jak i prowadzonego modelu biznesowego. Poniżej znajdują się przykłady wybranych debiutów na rynku amerykańskim.
Bumble
W lutym 2021 roku firma zadebiutowała w Stanach Zjednoczonych. Na IPO sprzedała 50 mln akcji po cenie 43$. W efekcie wartość oferty przekroczyła 2 mld$. Bumble posiada w portfelu dwie aplikacje randkowe: Bumble oraz Badoo.
Aplikacja Bumble powstała w 2014 roku. Celem jaki przyświecał twórcom było zbudowanie aplikacji, która zostanie zbudowana dla kobiet. To właśnie decyzje użytkowniczek stanowią centrum “życia” tej platformy. Aplikacja bazuje na założeniu, że to kobiety muszą wykonać pierwszy ruch aby relacja z innym użytkownikiem mogła zaistnieć. Między wrześniem 2014 a 2020 roku kobiety wykonały ponad 1,7 mld inicjatyw kontaktu. Na koniec III Q 2020 roku miesięczna liczba użytkowników wynosiła 12,3 mln.
Aplikacja Badoo jest z kolei aplikacją randkową założoną niespełna 15 lat temu przez Andrieja Andriejewa. Jest to czwarta najbardziej popularna aplikacja na świecie (wg. Sensor Tower). Aplikacja jest bardzo rozpoznawalna na rynkach europejskich (głównie rosyjskojęzycznych) oraz krajach Ameryki Łacińskiej. Średnia liczba miesięcznych klientów (MAU) w III Q 2020 roku wynosiła 28,4 mln.
Przychody spółki wyniosły w 2020 roku (od 29 stycznia) 542,2 mln$. Z tego aplikacja Bumble wygenerowała 337,2 mln$ przychodów, a Badoo oraz pozostałe aplikacje 205 mln$. Liczba płacących użytkowników wzrosła w ciągu roku o 22,2% do poziomu 2,5 mln. Z kolei ARPU (Average Revenue per Paying User) wyniósł 18,89$. Kapitalizacja spółki na koniec sesji z 8 kwietnia wyniosła 11,6 mld$.
Coupang
Spółka zadebiutowała w pierwszej połowie marca zamykając ofertę 130 mln akcji po cenie 35$ za sztukę. Oznaczało to, że wartość oferty wyniosła 4 550 mln$. Coupang jest jedną z największych e-commercowych firm w Azji. Jest to także największa tego typu spółka działająca na rynku południowokoreańskim. Mimo, że spółka została założona dopiero w 2010 roku, to z sukcesem udało jej się rywalizować na rynku z takim gigantem jak Amazon. Coupang wprowadził na koreańskim rynku usługę Rocket Delivery, co znacznie podniosło satysfakcję klientów z zakupów online. Coupang zainwestował w sieć logistyczną, która zawiera m.in 200 magazynów o powierzchni ponad 20 mln stóp kwadratowych. W spółkę we wcześniejszej fazie rozwoju zainwestował m.in Vision Fund (Softbank), Sequoia Capital, BlackRock czy Fidelity.
Sloganem firmy jest:
“How did we ever live without Coupang?”
W 2020 roku spółka wygenerowała 11,97 mld$ przychodów co oznaczało wzrost o 90,8% r/r. Spółka osiągnęła również stratę operacyjną, która wyniosła 527,7 mln$. Firmie udało się poprawić marżę operacyjną, która w 2020 roku wyniosła -4,4% vs -10,3% w 2019 roku. Coupang wygenerował stratę netto na poziomie 567,6 mln$ oraz dodatnie przepływy operacyjne na poziomie 301,5 mln$. Na koniec sesji z 8 kwietnia kapitalizacja spółki przekroczyła 78 mld$.
RLX Technology
Spółka zajmuje się rozwijaniem, produkcją, dystrybucją oraz sprzedażą e-papierosów w Chińskiej Republice Ludowej. 26 stycznia spółka zamknęła IPO oferując 133,98 mln ADS (American Depositary Shares) po cenie 12$ za 1 ADS. W efekcie całkowita oferta zamknęła się w okolicy 1 607,7 mln$.W 2020 roku spółka wygenerowała 3 819,7 mln RMB przychodów co oznaczało wzrost o 146,5% r/r. Strata netto spółki wyniosła 128 mln$. W drugiej połowie marca kurs spółki spadł o ponad 40% w związku z informacją, że rząd CHRL zamierza “zacieśnić” regulację na rynku chińskich e-papierosów. Na zamknięciu sesji z 8 kwietnia kapitalizacja spółki wyniosła 15,6 mld$.
Qualtrics
Głównym akcjonariuszem spółki jest niemiecka spółka SAP. Qualtrics jest to twórca platformy do zarządzania “doświadczeniem”. Produkty skupiają się na doświadczeniu klientów (CX), co ma pozwolić zmniejszyć churn (przyp. churn rate – liczba odejść klientów z danej kohorty) oraz poprawić przywiązanie klientów do produktów lub usług. rozwiązania pozwalają analizować “cykl życia” klienta oraz zachowanie zakupowe online jak i offline. Rozwiązania z zakresu “doświadczeń pracowników” (EX) mają na celu poprawę przepływu pracy, dawać bardziej klarowny feedback zarówno ze strony przełożonego, pracownika jak i kandydata do pracy. Kolejnym rodzajem produktów jest Brand XM (zwiększanie rozpoznawalności marki) czy Product XM (np. pomoc w skróceniu czasu do wprowadzenia produktu na rynek). Spółka chwali się współpracą z takimi firmami jak BMW, JetBlue czy Under Armour. Jednym z konkurentów spółki jest notowana na amerykańskiej giełdzie Medallia.
W 2020 roku spółka Qualtrics wygenerowała przychody na poziomie 763,5 mln$. Oznaczało to wzrost o 29,16% r/r. Spółka nadal nie generuje zysku operacyjnego, ponieważ przeznacza duże środki na akwizycję nowych klientów. Wydatki na sprzedaż i marketing wyniosły 431,8 mln$ (56,55% przychodów), jednak jest to mniej niż w 2019 roku, kiedy spółka wydała na ten cel 440 mln$ (ok. 74,5% przychodów). Marża operacyjna w 2020 roku wyniosła -33,4%. Strata netto Qualtrics wyniosła w poprzednim roku -272,5 mln$. Kapitalizacja spółki na dzień 8 kwietnia wyniosła 16,7 mld$.
Playtika
Jest to izraelska spółka notowana w Stanach Zjednoczonych. Playtika, który został założony w 2010 roku zajmuje się tworzeniem gier mobilnych. Gry są dystrybuowane za pomocą sklepów Apple, Google itp. W 2021 roku spółka podała, że miała 35 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. Spółka na początku specjalizowała się w grach mobilnych zaliczanych do kategorii “casino games”. Od 2017 roku spółka zaczęła dywersyfikować swoją działalność, głównie poprzez akwizycje studiów deweloperskich. Pod koniec 2017 roku przejęli izraelskie studio Jelly Button a w 2018 roku nabyli za 200 mln dolarów niemieckie studio Wooga (m.in Jelly Splash czy Diamond Dash). Na koniec 2020 roku firma zatrudniała ponad 3 700 pracowników w 19 biurach (m.in Tel Aviv, Londyn, Berlin, Sydney, Mińsk, Kijów czy Las Vegas).
W 2020 roku spółka wygenerowała 2 371,5 mln$ co oznaczało wzrost o 25,6% r/r. Zysk operacyjny spółki wyniósł 387,2 mln$ co dawało marżę operacyjną na poziomie 16,33%. Zysk netto wyniósł 92,1 mln$.
Spółka Playtika podała również dane operacyjne. W całym 2020 roku średnia liczba dziennych użytkowników (DAU) wyniosła 11,2 mln. Był to wzrost o 9,8% r/r. Poprawiła się także konwersja płacących klientów, która wzrosła z 2,1% w 2019 roku do 2,6% w 2020 roku. Wskaźnik ARPDAU (Average Revenue per Daily Active Users) wzrósł z 0,51$ do 0,58$. Kapitalizacja spółki na dzień 8 kwietnia 2020 roku wyniosła 11 mld$.
Rynek IPO w Q1: Podsumowanie
Według danych zebranych przez Nasdaq w pierwszym kwartale zadebiutowało 402 spółki. Bardzo popularne były szczególnie spółki SPAC, których na amerykańskich giełdach pojawiło się niespełna 200. W minionym kwartale pojawiło się także wiele ciekawych spółek, które mogą w przyszłości stać się jednymi z gwiazd rynku. Należy jednak pamiętać, że nawet najlepszej jakości spółka, która jest kupiona po zbyt wygórowanej cenie nie przyniesie oszałamiających stóp zwrotu. Warto również pamiętać o ryzyku (np. regulacyjnym) co pokazał chociażby niedawny debiut chińskiej spółki RLX Technology.