Jak kupić akcje Tesli? Wszystko o inwestowaniu w spółkę Tesla [Poradnik]
Jak kupić akcje Tesli? Wszystko o inwestowaniu w spółkę Tesla
Tesla to firma motoryzacyjna, której współzałożycielem oraz CEO jest Elon Musk – przedsiębiorca i wizjoner. Obecnie obejmuje stanowisko dyrektora generalnego (CEO) i głównego architekta w firmie Tesla. Poza tym jest również dyrektorem generalnym i technicznym w SpaceX.
Główną gałęzią działalności Tesli jest tworzenie samochodów elektrycznych. Tesla zajmuje się również produkowaniem baterii, paneli słonecznych, dachówek słonecznych oraz szkła.
Wykres – Akcje Tesli
Podstawowe informacje o spółce Tesla
Logo | |
Nazwa | Tesla |
Siedziba | Palo Alto, USA |
Data założenia | 1 lipca 2003 |
Symbol giełdowy | TSLA |
Branża | motoryzacja, energetyka |
Kapitalizacja (na dzień 28 kwietnia) | 133,51 mld USD |
Dywidenda | – |
Strona www | www.tesla.com |
Historia i informacje o firmie
Kalendarium z wybranymi wydarzeniami
2003 | Założenie firmy przez Martina Eberharda i Marca Tarpenninga |
2004 | Dołączenie Elona Muska do zarządu firmy |
2003 – 2008 | Wspólne prace z Lotus Cars nad pierwszym modelem samochodu Roadster |
2008 | Premiera Tesla Roadster |
2012 | Premiera Tesla Model S |
2012 | Rozpoczęcie budowy sieci superchargerów – stacji do szybkiego ładowania aut elektrycznych |
2015 | Premiera Tesla Model X |
2016 | Premiera Tesla Model 3 |
2019 | Premiera Tesla Model Y oraz Cybertruck |
Historia logo
Nazwa firmy nawiązuje do Nikoli Tesli, genialnego amerykańskiego wynalazcy, serbskiego pochodzenia. Nikola Tesla skupiał się w swojej pracy na konstruowaniu urządzeń wykorzystujących prąd zmienny. W logo Tesli widzimy literę “T”, która reprezentuje nazwę firmy, jednak samo logo ma w sobie głębsze znaczenie. Jak wyjaśnia Elon Musk na Twitterze, logo przedstawia fragment przekroju silnika elektrycznego.
Similar to SpaceX, the T is like a cross section of an electric motor, just as the X is like a rocket trajectory.
— Elon Musk (@elonmusk) January 19, 2017
Poniższy schemat przedstawia przekrój silnika elektrycznego, logo Tesli jest inspirowane jego wycinkiem.
Strategia firmy
Tesla wyróżnia się oryginalną strategią firmy. Jest to widoczne w kilku aspektach działalności.
Stawianie na własne zaplecze produkcyjne
Podczas gdy normą w branży motoryzacyjnej jest zlecanie na zewnątrz produkcji do krajów taniej siły roboczej, Tesla stawia na własne zautomatyzowane giga fabryki w Stanach i Europie oraz produkcję kluczowych komponentów (baterie, silniki) wewnątrz firmy. Generuje to ogromne koszty, jednak daje bezpieczeństwo i pełną kontrolę nad kluczowymi zasobami na których firma opiera swoją działalność.
Rozwiązania typowe dla branży elektroniki użytkowej
Cała strategia rozwoju firmy oparta jest na idei cyklów życia produktów technologicznych. Typowy cykl życia produktów z branży technologii jest powtarzalny. Najpierw niedoskonały, przełomowy produkt trafia do garstki zamożnych “geeków”. Każda kolejna generacja produktu staje się doskonalsza, tańsza i trafia do coraz szerszego grona odbiorców, aż produkt upowszechnia się w niskiej cenie i trafia do konsumenta masowego.
Taki też plan stoi za kolejnymi generacjami samochodów Tesli. Pierwszym modelem był Roadster – drogi samochód sportowy. Kosztował ponad 110 000$ i sprzedano go kilka tysięcy sztuk. Każdy kolejny model jest tańszy i zaadresowany do szerszego grona odbiorców.
Za tą strategią kryje się założenie, że pierwsze wersje produktów technologicznych są niedoskonałe i zawierają wiele błędów. Są skierowane do bogatych klientów, którzy nabywają produkt jako “nowinkę”, rodzaj dodatkowej zabawki, a zatem są w stanie wybaczyć błędy i niedoskonałości. Z czasem produkt staje się coraz bardziej niezawodny i tym samym trafia do coraz szerszego grona odbiorców.
Innym rozwiązaniem inspirowanym elektroniką użytkową jest konstruowanie baterii do samochodów Tesli złożonych z małych baterii litowo-jonowych używanych w elektronice użytkowej, zamiast wielkich baterii stosowanych przez inne firmy produkujące auta elektryczne.
Produkty firmy Tesla – stan na rok 2020
Tesla Roadster
Pierwszy elektryczny samochód sportowy produkowany przez Teslę w latach 2008 – 2012 r. Premiera nowej wersji Tesli Roadster jest zaplanowana na 2020 r. Roadster był pierwszym seryjnie produkowanym samochodem korzystających z baterii litowo-jonowych oraz pierwszym samochodem elektrycznym o zasięgu większym niż 320 km. Tesla Roadster była również pierwszym samochodem wystrzelonym na orbitę podczas testu rakiety Falcon Heavy w 2018 r.
Model S
Samochód osobowy klasy premium produkowany od 2012 r. Model z 2020 r. ma zasięg 630 km na jednym ładowaniu baterii. Jest to pierwszy masowo produkowany elektryczny sedan klasy premium. Nadwozie jest wykonane z aluminium. Ilość sprzedanych modeli w 2018 r. przekroczyła 250 000 sztuk. Modele produkowane po 2014 r. wyposażone są w oprogramowanie Tesla Autopilot.
Model 3
Elektryczny sedan klasy średniej produkowany od 2017 r. Minimalny zasięg na jednym ładowaniu to 350 km. Nadwozie wykonane z aluminium i stali. Wyposażony w oprogramowanie Tesla Autopilot. Tesla Model 3 jest najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym na świecie. Do marca 2020 r. sprzedano ponad 500 000 sztuk na całym świecie.
Model X
Elektryczny SUV klasy premium. Produkowany od 2015 r. Model bazuje w 30% na Modelu S. Występuje w wersji Long Range Plus o zasięgu 565 km oraz Performance o zasięgu 491km. Do 2018 r. Tesla sprzedała 106,689 modeli X.
Model Y
Elektryczny samochód kompaktowy typu crossover. Produkowany od stycznia 2020r. Posiada zasięg 509 km w wersji Long Range Performance.
Autopilot
Samochody Tesli wyróżniają się na rynku nie tylko tym, że są elektryczne. Wisienką na torcie (a dla niektórych być może kluczową funkcjonalnością) jest półautonomiczne oprogramowanie pojazdów. Na dzień dzisiejszy Tesla jest wyposażona w oprogramowanie umożliwiające: automatyczne środkowanie pojazdu w pasie ruchu, automatyczne utrzymywanie bezpiecznego dystansu od poprzedzającego pojazdu, automatyczne parkowanie, automatyczną zmianę pasów ruchu, autonomiczną jazdę pojazdu na autostradach, autonomiczne przybycie pojazdu z parkingu na wezwanie właściciela. Celem firmy jest stworzenie całkowicie autonomicznego pojazdu, który będzie w stanie sam się poruszać we wszystkich warunkach drogowych, bez udziału właściciela.
Supercharger
Oprócz aut elektrycznych Tesla buduje również stacje do szybkiego ładowania aut elektrycznych. Supercharger to nazwa dla 480 voltowych stacji do ładowania. W ciągu 40 minut postoju na takiej stacji bateria Tesli Model S zostanie naładowana do 80%. W marcu 2020 r. Tesla posiada ponad 16 100 Superchargerów na całym świecie, w tym w Polsce 7 stacji szybkiego ładowania, na których są one dostępne (w Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Wrocławiu, Radomiu i Ciechocinku).
Powerwall
Akumulator energii do użytku domowego. Możemy w nim gromadzić energię wyprodukowaną przez panele słoneczne. Inny sposób wykorzystania powerwalla w domu to naładowanie go energią elektryczną z sieci elektrycznej w godzinach w których obowiązuje niższa stawka za prąd. Pojemność Powerwalla wynosi 6.4 kWh i można go instalować zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz budynku. Powerwall może pracować w temperaturach od -20*C do 50*C.
Według szwajcarskiego banku UBS Powerwall opłaca się tylko w krajach w których koszty prądu z sieci elektrycznej są wysokie, a zastosowanie paneli słonecznych w gospodarstwach domowych powszechne czyli np. w Niemczech czy Australii.
Powerpack
Większy odpowiednik Powerwalla, przeznaczony do zastosowania w przemyśle. Jest w stanie zgromadzić 100 kWh.
Megapack
Produkt, który umożliwia przechowywanie ogromnych ilości energii na skalę przemysłową. Jest to alternatywa dla elektrowni, które wykorzystują paliwa kopalniane. Pojedynczy Megapack pozwala na magazynowane do 3 MWh. Można go łączyć w modułowe sieci tworząc “magazyn energii” o pojemności 250 MV. Tesla zapewnia, że jest w stanie wybudować taką elektrownię w mniej niż 3 miesiące. Dotychczas Tesla wybudowała dwie takie elektrownie w Australii, jedną w Japonii, na Słowacji i w Kanadzie. Są plany wybudowania kolejnego magazynu energii w Kalifornii.
Panele solarne
Tesla ma w swojej ofercie również panele słoneczne. Wyróżniają się na rynku estetycznym projektem oraz integracją z aplikacją mobilną rejestrującą zużycie energii.
Dachówki solarne
Kolejnym nowatorskim produktem Tesli są dachówki solarne. Obecnie w sprzedaży jest dostępna 3 wersja solarnych dachówek. Według założeń Tesli montaż dachówek solarnych ma być tańszy niż montaż zwykłych dachówek oraz paneli słonecznych.
Giga fabryki firmy Tesla
Tesla wyróżnia się na rynku koncentracją produkcji w Stanach Zjednoczonych. Na dzień dzisiejszy Tesla posiada 4 fabryki z czego 3 są zlokalizowane w USA. W czerwcu 2021 roku planuje otworzyć kolejną fabrykę – w Niemczech pod Berlinem.
The Factory – Fremont, California
Pierwsza fabryka Tesli, wybudowana w 1962 r. Po przejęciu przez Teslę została przeprojektowana i unowocześniona. Produkowane są w niej Model S, Model X oraz Model 3. Fabryka zatrudnia 10,000 osób. Większość pracy manualnej wykonuje 160 wyspecjalizowanych robotów, w tym 10 największych robotów istniejących na świecie. Podzespoły obejmujące baterie oraz elementy silnika również są produkowane na miejscu, w fabryce.
Giga Nevada (Gigafactory 1) – Reno, Nevada
Druga fabryka Tesli. Produkuje głównie baterie litowo-jonowe do samochodów oraz Powerwalle i Powerpacki. Zatrudnia 7000 osób. Fabryka została zaprojektowana by być całkowicie energetycznie niezależna i czerpać energię z paneli słonecznych, wiatru i źródeł geotermalnych.
Giga New York (Gigafactory 2) – Buffalo, New York
Trzecia fabryka Tesli. Produkuje głównie dachówki solarne. Zatrudnia 1500 osób.
Giga Shanghai (Gigafactory 3) – Shanghai, China
Fabryka Tesli produkująca Model 3 oraz Model Y. Zatrudnia 2000 pracowników.
Giga Berlin (Gigafactory 4) – Grünheide, Germany
Pierwsza fabryka Tesli w Europie, planowana data otwarcia to czerwiec 2021. Fabryka ma produkować baterie, Powerpacki oraz układy przeniesienia napędu do samochodów Tesli.
Jak kupić akcje Tesli
Historyczne zachowanie akcji Tesli
Tesla jest spółką notowaną na amerykańskiej giełdzie. Debiut giełdowy Tesli miał miejsce w 2010r. Akcje były wtedy notowane po 17 dolarów za sztukę. Pierwszy rajd miał miejsce w 2013r. kiedy akcje poszybowały do prawie 200 dolarów. Po trzech lat utrzymywania się ceny obserwowaliśmy kolejny rajd, kiedy w 2016 roku akcje osiągnęły cenę 350 dolarów. Po kolejnych 3 latach stabilizacji w 2019 roku akcje poszybowały do 900 dolarów.
Co ciekawe, po krachu, który nastąpił na przełomie lutego i marca 2020, akcje Tesli bardzo dynamicznie odreagowały. Wynik akcji Tesli za ostatni kwartał to aż 43% wzrostu. Dla porównania Apple w ciągu ostatnich 3 miesięcy straciło 8%, a Microsoft zyskał 7%. Tesla w porównaniu z gigantami motoryzacji, wypada jeszcze lepiej. Volkswagen w perspektywie kwartalnej wciąż jest 22% na minusie, a Ford ponad 41% na minusie. Wielu początkujących inwestorów zaczęło zadawać sobie wtedy pytanie nie „czy warto” ale jak kupić akcje Tesli.
Kapitalizacja
Kapitalizacja Tesli wynosi obecnie 147 mld dolarów. Co ciekawe Tesla ma 2x większą kapitalizację rynkową niż gigant motoryzacyjny Volkswagen (64 mld dolarów). Dla porównania kapitalizacja Forda wynosi 17 mld dolarów, BMW 31 mld dolarów. Świadczy to o ogromnym zaufaniu jaką inwestorzy pokładają w długoterminowej strategii Tesli.
Brokerzy oferujący akcje Tesli
Jeśli zastanawiasz się jak kupić akcje Tesli, to z pomocą przychodzą międzynarodowe domy maklerskie, a także brokerzy Forex, oferujący także kontrakty CFD na akcje. Poniżej znajduje się lista wybranych brokerów Forex posiadających akcje Tesli w swojej ofercie.
Jak kupić akcje Tesli: Brokerzy
Broker | |||
Kraj | Polska | Dania | Cypr |
Akcje w ofercie | ok. 3500 – akcje ok. 2000 – CFD na akcje 16 giełd |
19 000 – akcje 8 800 – CFD na akcje 37 giełd |
55 000 – akcje 50 giełd |
Min. depozyt | 0 zł (zalecane min. 2000 zł lub 500 USD, EUR) |
0 zł / 0 EUR / 0 USD | 10 000 EUR |
Platforma | xStation | SaxoTrader Pro Saxo Trader Go |
Platforma Exante |
Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. Od 72% do 89% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne w wyniku handlu kontraktami CFD. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD, i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty twoich pieniędzy.
Tradycyjne akcje a kontrakty CFD
Jak kupić akcje Tesli, czyli jaki instrument jest lepszy – tradycyjne akcje czy kontrakty CFD? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. W praktyce wszystko zależeć będzie od naszych oczekiwań, strategii, a także perspektywy czasowej planowanej inwestycji.
Tradycyjne akcje | CFD na akcje | |
Horyzont czasowy inwestycji | długi | krótki |
Dźwignia finansowa | brak | max. 1:5 (zależy od waloru) |
Punkty swap | brak | tak |
Możliwość gry na spadki | nie | tak |
Jeśli uważamy, że cena akcji będzie rosła w długim horyzoncie czasu, to z pewnością lepszym wyborem wydają się być tradycyjne akcje – nie korzystamy tutaj z dźwigni finansowej i przez to w przypadku powodzenia zarabiamy mniej, ale jednocześnie ryzykujemy mniej i nie ponosimy kosztów z tytułu opłat przetrzymywania pozycji (punkty swapowe).
W przypadku krótkoterminowej spekulacji instrumenty CFD pozwalają zmaksymalizować zysk. Mimo, że z reguły opłaty są wyższe, niż w przypadku tradycyjnych akcji, to mechanizm dźwigni finansowej pozwala generować wyższy zysk przy mniejszej zmienności instrumentu. Dodatkowo, mamy możliwość obstawiania spadków kursu.