FCA ostrzega brokerów przed oferowaniem „alternatyw” dla CFD
Brytyjski organ nadzoru finansowego, FCA, wydał oświadczenie skierowane do brokerów, dotyczące sprzedaży ryzykownych produktów spekulacyjnych klientom detalicznym po działaniach ESMA w zakresie instrumentów CFD.
W czerwcu 2018 r. Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) sfinalizował tymczasowe środki ograniczające sprzedaż, marketing i dystrybucję kontraktów różnicowych (CFD) klientom detalicznym. Środki te obowiązują w całej UE od dzisiaj, 1 sierpnia, na okres trzech miesięcy. Nowe wyczyne zasadniczo ograniczają dźwignię Forex i CFD do 1:30 na głównych parach walutowych, przy niższych dźwigniach dla produktów, takich jak kontrakty CFD na indeksy i kryptowaluty.
FCA z poparciem dla ESMA
Brytyjski regulator stwierdził, że w pełni popiera działania ESMA, które mają na celu ochronę inwestorów detalicznych.
Podobnie jak w przypadku innych organów regulacyjnych w całej Europie, FCA stwierdziło, że wie, iż „inne produkty” mogą stwarzać takie same rodzaje ryzyka dla konsumentów, jak CFD, szczególnie tam, gdzie inwestor ma do czynienia z wysoką dźwignią finansową. Ostatnie pytania i odpowiedzi ESMA dotyczące interwencji produktowej również uwypukliły te zagrożenia. Te substytuty mogą być sprzedawane pod różnymi markami, ale mają wspólne cechy z CFD, a te cechy mogą powodować dotkliwe straty finansowe w przypadku klientów detalicznych.
Regulator obawia się, że brokerzy mogą rozważać obejście nowych wytycznych ESMA poprzez sprzedaż innych podobnie złożonych produktów klientom detalicznym. ESMA wyraźnie zaznacza, że firmy „powinny zwrócić szczególną uwagę na dźwignię udostępnioną klientom detalicznym i rozważyć, czy produkt jest oferowany na warunkach, które działają w najlepszym interesie klienta”. Dotyczy to przede wszystkim produktów, które mają zbliżoną charakterystykę i budowę do CFD, takie jak np. Certyfikaty Turbo.
Współpraca z innymi regulatorami
FCA stwierdziła, że będzie współpracować z ESMA i innymi europejskimi organami regulacyjnymi w celu monitorowania i oceny sprzedaży alternatywnych, spekulacyjnych produktów klientom detalicznym. Jeśli znajdzie dowody na to, że produkty te powodują podobne, negatywne konsekwencje, będzie współpracować z ESMA.
Interwencja ESMA koncentruje się na kontraktach CFD, ale FCA przypomniała firmom o ich istniejących zobowiązaniach. W szczególności, jeśli firma rozważa marketing, sprzedaż lub dystrybucję alternatywnych produktów, powinna zwrócić uwagę na spełnienie wymagań biznesowych. Obejmują one zasady dotyczące najlepszego interesu klienta, komunikacji z klientami i promocji finansowych oraz odpowiedniości i odpowiedniości. FCA oczekuje również od firm, aby dokładnie rozważyły, czy są w stanie spełnić odpowiednie zobowiązania dotyczące zarządzania produktami.