Koniec z konkursami cypryjskich brokerów
Pod koniec listopada 2016 informowaliśmy Was o nowych pomysłach przedstawionych w dokumencie informacyjnym cypryjskiego regulatora, który chciał m.in. zakończyć bonusowe kampanie brokerów Forex (CySEC kończy z bonusami Forex i opcji binarnych). CySEC podejmuje kolejne działania w celu „przypomnienia” o wypuszczonych wytycznych brokerom oraz nie wyklucza dalszych, bardziej radykalnych akcji w najbliższej przyszłości.
Zignorowano nowe wytyczne
Po czterech miesiącach, dokładnie 16 marca, CySEC opublikował dokument w którym informuje, iż zebrano wiele dowodów na to, iż wiele firm działających w oparciu o licencję CIF zignorowało te wytyczne. Nadal jest oferowana duża ilość promocji bonusowych, które zdaniem nadzorcy zachęcają potencjalnych klientów do podejmowania nieracjonalnych decyzji i nadmiernego ryzyka. To natomiast zazwyczaj ma skutkować szybką utratą części lub całości wpłaconego depozytu.
CySEC zapowiedział, iż w związku z takim stanem rzeczy oraz misją jaką jest chęć dokładnej ochrony konsumentów, będzie jeszcze skrupulatniej monitorował sytuację. Mają mu w tym pomóc dodatkowe autoryzowane podmioty.
10 grzechów głównych – koniec z konkursami
Regulator przygotował załącznik do wspomnianego dokumentu w którym wyszczególnia 10 rodzajów bonusów i narzędzi pokrewnych, których cypryjscy brokerzy mają unikać. Są to:
- Bonusy powitalne, bonusy od wpłaty – zazwyczaj wartość procentowa w odniesieniu do wpłaconego depozytu jaką otrzymuje trader w postaci kredytu. Aby kredyt stał się własnością klienta należy wygenerować (często mocno wygórowany obrót). Warunki promocji często obarczone są ograniczeniem czasowym w którym należy wykonać wskazany obrót.
- Bonusy od obrotu – wartość środków wypłacana w formie dodatkowego depozytu, uzależniona od ilości transakcji i wolumenu jakich dokona trader
- Zaproś znajomego – zazwyczaj stała kwota, którą otrzyma trader jeśli zachęci do założenia rachunku swojego znajomego. Dodatkowymi wymogami są dokonanie wpłaty o określonej wartości minimalnej oraz wygenerowanie obrotu przez zaproszoną osobę.
- Bonus po weryfikacji – środki, które przekazywane są na rzecz tradera dopiero po weryfikacji podstawowych danych kontaktowych (imię, nazwisko, adres e-mail, telefon, skany dokumentów).
- Nagrody rzeczowe – najczęściej urządzenia elektroniczne w postaci telefonów lub laptopów, których otrzymanie wiąże się z dokonaniem odpowiednio wysokiej wpłaty i/lub wykonania obrotu.
- Konkursy tradingowe – turnieje w których o wygranej (najczęściej nagrody rzeczowej lub pieniężnej) decyduje obrót bądź stopa zwrotu.
- Konta pozbawione ryzyka – rachunki oferujące tzw. „cofanie” stratnych transakcji z warunkiem wymogu wykonania minimalnego, wskazanego obrotu.
- Cashbacki – częściowe zwroty kosztów transakcyjnych w zależności od wygenerowanego obrotu.
- Konta odsetkowe – płatność odsetek od tzw. free margin (depozytu niewykorzystanego do handlu). CySEC może wykluczyć ten punkt, o ile oferowane odsetki pokrywają się z realnym oprocentowaniem na rynku.
- Działania marketingowe podobne do wyżej opisanych.
W znaczącej mierze akcje promocyjne opisane powyżej zdaniem regulatora zmierzają do handlu z wykorzystaniem zbyt dużego ryzyka. Mogą powodować także podejmowanie nieracjonalnych decyzji inwestycyjnych, gdzie głównym celem staje się spełnienie warunków promocji (np. generowanie obrotów). To ma prowadzić do zawierania transakcji „na siłę”. Jednak patrząc na to z drugiej strony, opisane „zakazane TOP10” to w dużej mierze narzędzia marketingowe z których słynie branża Forex do których zdążyła nas już przyzwyczaić. Najbardziej dziwić może fakt, iż zmiany te następują na Cyprze – kraju uznawanym za jeden z bardziej liberalnych w branży walutowej oraz kolebce brokerów FX.