I Can’t Trade
Teraz czytasz
Metody Social Trading – wady i zalety
2

Metody Social Trading – wady i zalety

utworzył SigTrader12 maja 2017

W dzisiejszym artykule przybliżę Wam Social Trading od strony technicznej – czym różnią się poszczególne metody Social Tradingu, jakie mają wady, zalety i zagrożenia. 

Social trading – dostępne metody

W dużym uproszczeniu – metody Social Trading można podzielić na dwa rodzaje:

  1. Dostępne jedynie u danego brokera,
  2. Udostępniane publicznie szerokiemu gronu.

Te pierwsze to rachunki zarządzane tzw. konta MAM/PAMM. Drugie to wszelkiego rodzaju sygnały przesyłane przez Internet – MQL5, Autotrade, Signalstart, xSocial itd.. Obydwa rozwiązania mają swoje wady i zalety.

Rachunki MAM / PAMM

Zalety Wady
  • największą zaletą jest to, że jest to wewnętrzny system brokera, ryzyko problemów technicznych jest znacznie niższe niż w przy sygnałach kopiowanych przez Internet
  • brak lub bardzo niskie poślizgi
  • wygoda i brak dodatkowych kosztów. Nie musisz wykupywać VPS i sprawdzać, czy VPS się nie zrestartował, czy platforma się nie zawiesiła/rozłączyła itd.
  • część brokerów wybiera tylko wyselekcjonowanych fund managerów
  • w większości przypadków fund manager pobiera wynagrodzenie na zasadzie High Watermark – jedynie od osiągniętego zysku. Zwiększa to motywacje.
  • danego dostawcę można kopiować tylko u danego brokera. Rachunki MAM/PAMM często prowadzone są u brokerów z gorszymi regulacjami.
  • ograniczony dostęp do rachunku lub całkowity jego brak. W zależności od rozwiązań danego brokera, uzyskuje się albo podgląd do rachunku w MT4 albo jedynie podgląd konta w panelu brokera
  • brak kontroli nad rachunkiem – nie możesz sam zamknąć otwartych pozycji, jedynie prosić o to obsługę brokera
  • niektórzy brokerzy nie zezwalają na wypłaty, gdy na rachunku są otwarte pozycje
  • prowizja dla zarządzającego pobierana jako procent od zysku, co przy wyższych depozytach może być znacznie droższe niż korzystanie z sygnałów nadawanych przez Internet.
  • często wysoki próg wejścia w inwestycję.

Sygnały przesyłane przez internet dzielimy dodatkowo na dwie kategorie:

  1. abonamentowe (sygnały MQL5, Signalstart)
  2. z dodatkowymi kosztami przy otwarciu pozycji (Autotrade).

Sygnały abonamentowe

Zalety Wady
  • Dowolność w wyborze brokera. Jeśli nadawca korzysta z brokera z wyższym spreadem niż Twój, możesz osiągnąć nawet lepszy wynik niż on sam. W Tickmill, mając bardzo niskie koszty transakcyjne, taka sytuacja zdarzyła mi się już kilkukrotnie.

  • Mnogość strategii do wyboru. Jest to najpopularniejsza aktualnie metoda social tradingu, wybór strategii jest ogromny

  • Tanie. Sygnały kosztują zazwyczaj od 20 do 50$, sporadycznie zdarzają się droższe. Jeśli osiągniesz duży zysk, to nie płacisz % managerowi.

  • Dowolny próg wejścia w inwestycję, możesz kopiować strategie nawet na rachunki centowe

  • Mnogość strategii do wyboru. Nadawcy nie są selekcjonowani. Zbyt dużo potencjalnych strategii może utrudnić wybór. Dodatkowo, osoby początkujące lub omamione rachunkami ze zwrotem rzędu kilkaset procent miesięcznie mogą dokonać złego wyboru.

  • Możliwe problemy techniczne. Niezbędny jest zakup VPSa, trzeba na bieżąco kontrolować, czy wszystko działa poprawnie. Zdarzają się też awarie samych technologii kopiowania, chociażby ostania awaria MQL5, gdy przez ponad 12 godzin nie kopiowane były żadne pozycje.

  • Możliwość pojawienia się poślizgów, które mogą wypaczyć wyniki strategii.

  • Opłata za sygnał niezależna od wyniku nadawcy. Może się zdarzyć, że zapłacisz abonament za strategię, która wyzeruje Ci konto.

Sygnały z dodatkowymi kosztami

Zalety Wady
  • Jedynie sprawdzone, wyselekcjonowane strategie

  • Brak stałych opłat, wszystko zawarte w prowizji od pozycji

  • Opłata dla MyFxBook i zarządzającego zawarta podwyższonym spreadzie/prowizji. W zależności od brokera, jest to koszt to 1 do 1.6 pipsa ekstra. Wyniki zarządzających, a także demo Autotrade, prezentowane są bez uwzględnienia tych kosztów. Może to w sposób znaczący zmienić wyniki strategii.

  • Działa jedynie z wybranymi brokerami

  • Możliwe problemy techniczne. Niezbędny jest zakup VPSa, trzeba na bieżąco kontrolować, czy wszystko działa poprawnie.

  • Możliwość pojawienia się poślizgów, które mogą wypaczyć wyniki strategii.

Social Trading – Podsumowanie

Nie ma metody idealnej. Każda z nich ma swoje plusy i minusy. Jeśli cenisz sobie wygodę, nie masz możliwości kontrolowania VPSów i platform a płacenie kilkadziesiąt procent prowizji od zysku managerowi nie przeszkadza Ci, lepszym rozwiązaniem będzie dla Ciebie rachunek MAM/PAMM. Jeżeli możesz poświęcić Social Tradingowi więcej czasu, potrafisz przeanalizować historię dostawcy i wybrać odpowiednie sygnały, MQL5 lub Signalstart są źródłem dla Ciebie. Jeśli natomiast chcesz starannie wyselekcjonowane strategie kosztem większych prowizji, które mogą spowodować gorszy rezultat niż u zarządzającego, spójrz na Autotrade.

Co o tym sądzisz?
Lubię
0%
Interesujące
100%
Heh...
0%
Szok!
0%
Nie lubię
0%
Szkoda
0%
O Autorze
SigTrader
Trader obecny na realnym rynku od 2006 roku. Obecnie prowadzę cykl pt. "I Can't Trade Project" w którym dzielę się swoimi doświadczeniami i wynikami handlując na rynku Forex z wykorzystaniem platform Social Tradingowych. Łączna wartość depozytów przekracza 100 000 PLN.