Aktualności
Teraz czytasz
Grupa instytucji i korporacji wzywa globalne firmy do osiągnięcia celu redukcji emisji
0

Grupa instytucji i korporacji wzywa globalne firmy do osiągnięcia celu redukcji emisji

utworzył Forex Club25 października 2022

Grupa 318 instytucji finansowych i międzynarodowych firm o aktywach i sile wydatkowania rzędu 37 bilionów dolarów wzywa ponad 1 000 światowych przedsiębiorstw o największym wpływie na środowisko do wyznaczenia celów emisyjnych zgodnych z celem 1,5°C określonym w porozumieniu paryskim.

  • 318 instytucji finansowych i firm międzynarodowych napisało pismo do przedsiębiorstw o dużym wpływie na środowisko, żądając opartych na nauce celów redukcji emisji.
  • Wśród adresatów są Grupa Azoty i KGHM Polska Miedź, podobnie jak BASF, Caterpillar, FedEx i Nintendo.
  • Pomimo momentu zerowego netto, prawie połowa (44 proc.) indeksu MSCI All Country World nadal nie ma przekonujących celów klimatycznych.
  • Firmy, których cele zostały zatwierdzone przez inicjatywę Science Based Targets (SBTi), zazwyczaj ograniczają emisje o 8,8 proc. rocznie – znacznie powyżej tempa potrzebnego do osiągnięcia ścieżki 1,5°C.
  • 12 polskich firm należy już do inicjatywy Science Based Targets, a Canpack, Makrochem i Żabka Polska mają zatwierdzone cele redukcji emisji zgodne z celem 1,5°C określonym w porozumieniu paryskim.

Firmy, do których trafił wniosek, powinny postawić sobie jako cel redukcję emisji zatwierdzony w ramach inicjatywy Science Based Targets, branżowego standardu wiarygodnych celów klimatycznych, które obejmują całą emisję wytwarzaną w ramach funkcjonowania pełnego łańcucha dostaw danego przedsiębiorstwa.

Kampania 2022 CDP Science-Based Targets jest koordynowana przez globalną organizację non-profit CDP, która prowadzi światowy system ujawniania informacji o środowisku. CDP wysłała listy do ponad 1 000 firm na całym świecie, w tym do polskich spółek Grupa Azoty i KGHM Polska Miedź.

Pozostałymi firmami, do których trafiły listy, są m.in. największy na świecie koncern chemiczny BASF, największy chiński detalista JD.com, flagowy australijski przewoźnik lotniczy Qantas, a także Caterpillar, FedEx i Wal Mart de Mexico.

Wezwanie adresowane do firm popiera wiele największych instytucji finansowych na świecie, w tym Allianz Global Investors, AXA Group, Crédit Agricole, Insight Investment Management, La Banque Postale, Nomura Asset Management, PIMCO, UBS i Europejski Bank Inwestycyjny.

Dr Henrik Pontzen, szef działu ESG w Union Investment, powiedział:

„Inwestujemy w wiarygodną transformację. Aby to osiągnąć, firmy muszą rzetelnie realizować ambitne cele w zakresie ochrony klimatu. Cele oparte na nauce są kluczem do zrównoważonej transformacji”.

Do grupy tej należy również 45 międzynarodowych firm o rocznych wydatkach na zaopatrzenie w wysokości ponad 710 miliardów dolarów, takich jak PepsiCo, Inc, Astra Zeneca, Yamaha i Schneider Electric. Firmy te chcą przy pomocy kampanii usprawnić wyznaczanie celów w zakresie emisji przez swoich dostawców, jak i zrealizować własne.

Kampania CDP wzrosła od ubiegłego roku o ponad 30 proc., zarówno pod względem liczby organizacji wspierających, jak i ich zbiorowych aktywów i siły nabywczej. Te ponad 1 000 firm, do których skierowana jest akcja, ma kluczowe znaczenie dla światowych wysiłków na rzecz ograniczenia globalnego ocieplenia do 1,5°C. Są one źródłem 7 gigaton emisji z zakresu 1. i 2. – co odpowiada Indiom i Stanom Zjednoczonym razem wziętym – a ich łączna wartość rynkowa wynosi ponad 25 bilionów dolarów (44 proc. całego indeksu MSCI All Country World).5

Chociaż kampania CDP Science-Based Targets jest skierowana w szczególności do tych 1 000 firm o dużym wpływie na środowisko na całym świecie, każde przedsiębiorstwo może sobie wyznaczyć cel klimatyczny oparty na nauce. Już 12 polskich firm jest częścią inicjatywy Science Based Targets, a Canpack, Makrochem i Żabka Polska mają zatwierdzone cele redukcji emisji zgodne z celem 1,5°C określonym w porozumieniu paryskim.

Laurent Babikian, Joint Global Director Capital Markets w CDP, powiedział:

„Ostatnie miesiące ekstremalnych warunków pogodowych ponownie pokazały nam, jakie skutki ma ocieplający o 1,2°C klimat. Sytuacja może się znacznie pogorszyć, jeśli nie osiągniemy bezprecedensowej redukcji emisji gazów cieplarnianych – o 50 proc. w ciągu najbliższych ośmiu lat – co pozwoli nam ograniczyć wzrost na poziomie 1,5 stopnia. Jest to jednak nieosiągalne, chyba że przedsiębiorstwa o największym wpływie na środowisko wyznaczą sobie ambitne cele w zakresie ograniczenia całkowitej emisji w ich łańcuchu dostaw.

Cieszę się, że instytucje finansowe i wielcy globalni nabywcy postrzegają obecnie SBT jako zagadnienie kluczowe dla wszystkich przedsiębiorstw i niezbędne do realizacji ich własnych ambicji zerowej emisji netto. SBT są najdokładniejszą na rynku oceną całkowitego wpływu przedsiębiorstw na emisje – bez nich firmy po prostu nie mogą w przekonujący sposób pokazać inwestorom i klientom, że przechodzą transformację”.

W skali globalnej ponad 3 500 firm reprezentujących ponad jedną trzecią światowej kapitalizacji rynkowej jest już częścią SBTi6. Spośród nich ponad 1 200 zaakceptowało cele na poziomie 1,5°C. Dane SBTi pokazują, że typowa firma, która wyznaczyła sobie cel, obniża emisje o 8,8 proc. rocznie – co przekracza 4,2 proc. wymagane do dostosowania się do ścieżki 1,5°C.

Próba i metodologia wyboru 1062 firm została opublikowana tutaj.

Źródło: informacje prasowe CDP

Co o tym sądzisz?
Lubię
0%
Interesujące
100%
Heh...
0%
Szok!
0%
Nie lubię
0%
Szkoda
0%
O Autorze
Forex Club
Forex Club jest jednym z największych i najstarszych polskich portali o tematyce inwestycyjnej - forex i narzędzi wykorzystywanych w tradingu. To autorski projekt zapoczątkowany w 2008 roku i rozpoznawalna marka ukierunkowana na rynek walutowy.