Aktualności
Teraz czytasz
Facebook i Instagram wprowadzają NFT
0

Facebook i Instagram wprowadzają NFT

utworzył Michał Sielski12 maja 2022

Zmiana nazwy Facebooka na Meta nie będzie tylko graficzną fanaberią jej właściciela. Ma być rzeczywistym nowym otwarciem i zmianą polityki oraz profilu działalności firmy. Mark Zuckerberg właśnie potwierdził, że w mediach społecznościowych będzie można prezentować, a także kupować NFT. Liczba funkcjonalności będzie rosła.

NFT to – w największym skrócie – internetowe odzwierciedlenie sztuki i obiektów kolekcjonerskich. To cyfrowe potwierdzenie autentyczności np. obrazu lub elementów kolekcji. Najsłynniejsze i najdroższe to oczywiście kupowane za miliony dolarów Znudzone Małpki. Własne NFT wypuszczały też gwiazdy show biznesu, twórcy, ale też kobieta, która jako mała dziewczynka została sfotografowana z diabolicznym uśmiechem na tle pożaru. Obecnie – już jako dorosła kobieta – w końcu zmonetyzowała to, że przez całe życie oglądała swoją twarz w niezliczonych memach, rzadko przedstawiających ją w pozytywnym świetle.

Czytaj więcej: Czy są NFT, jak działają i jak na nich zarobić?

Teraz NFT wejdą pod strzechy i to dosłownie. Właśnie potwierdziły się plotki, że zmiana nazwa Facebooka na Meta będzie też zmianą podejścia firmy do najnowszych technologii. W najbliższych dniach ruszają wewnętrzne testy NFT na Facebooku i Instagramie. W pierwszej fazie każdy będzie mógł prezentować na swoim profilu własne NFT, ale z czasem liczba funkcjonalności będzie szybko rosła. To może być kolejny przełomowy moment dla tego rynku.

Równocześnie trwać będą testy rozszerzonej rzeczywistości w Instagram Stories. NFT mają ruszyć jak najszybciej. Oficjalnie przyznał to Mark Zuckerberg, założyciel i właściciel Facebooka.

– Bardzo miło było porozmawiać z Tomem Bilyeu o NFT, web3 i metaverse. W tym tygodniu rozpoczynamy testowanie cyfrowych przedmiotów kolekcjonerskich na Instagramie, dzięki czemu twórcy i kolekcjonerzy będą mogli wyświetlać swoje NFT na swoich profilach. Podobna funkcjonalność pojawi się wkrótce na Facebooku, wraz z NFT w rzeczywistości rozszerzonej na Instagram Stories za pośrednictwem Spark AR, dzięki czemu będzie można umieszczać cyfrową sztukę w prawdziwych przestrzeniach – podkreśla Mark Zuckerberg. 

To z kolei miejsce na połączenie Facebooka z autonomicznymi goglami VR firmy Oculus – dodajmy, że ona również należy do koncernu Meta i według bezstronnych obserwatorów staje się liderem rynku. Kończą się już jednak prace nad nową wersją gogli, które dostarczą jeszcze lepszych wrażeń. Rozszerzona wirtualna rzeczywistość wraz z kolekcjami NFT mają być dopełnieniem tego świata, który pozwoli na dobre zanurzyć się w nim i zacząć nowe, cyfrowe życie. 

Koniec gorączki NFT, rynek staje się dojrzalszy

Warto jednak przypomnieć, że w ostatnim czasie popularność NFT spadła. Z gorączką na tym rynku mieliśmy do czynienia przede wszystkim w 2021 roku. To wtedy NFT ze znudzoną małpką można było kupić za 1 tys. zł, by po roku sprzedać za okrągły 1 mln zł. 

Po pierwszym kwartale 2022 roku, w drugim kwartale obroty rynku NFT już powoli spadają. Na jednym z głównych rynków NFT, OpenSea, w kwietniu miesięczna sprzedaż sięgała 93,6 mln USD. W marcu było jednak 150 mln USD, a w lutym 95 mln USD. Z kolei na platformie Nifty Gateway, należącej do Gemini w marcu 2022 roku sprzedano NFT za 144 mln USD, a w kwietniu za 60,9 mln USD. Mimo, że dynamika obrotów bezsprzecznie spada, to i tak jest ona jednak zdecydowanie wyższa niż przed dwoma laty, a rynek jest znacznie szerszy.

Co o tym sądzisz?
Lubię
33%
Interesujące
67%
Heh...
0%
Szok!
0%
Nie lubię
0%
Szkoda
0%
O Autorze
Michał Sielski
Zawodowy dziennikarz od ponad 20 lat. Pracował m.in. w Gazecie Wyborczej, ostatnio związany z największym portalem regionalnym - Trojmiasto.pl. Na rynku finansowym obecny od 18 lat, zaczynał na GPW, gdy na rynek dopiero trafiały akcje PKN Orlen, TP SA. Ostatnio inwestycyjnie skupiony wyłącznie na rynku Forex. Prywatnie skoczek spadochronowy, miłośnik polskich gór oraz mistrz Polski w karate.