Consumer Staples – Jak inwestować w spółki z sektora dóbr konsumpcyjnych? [Poradnik]
Consumer staples są to firmy, które dostarczają podstawowe produkty konsumenckie. Kategoria consumer staples zawiera takie produkty jak jedzenie, napoje, produkty do domu, higieny oraz używki (takie jak alkohol czy papierosy). Uważa się, że tego rodzaju produkty są nie cykliczne. To oznacza, że popyt na tego typu produkty nie zmienia się drastycznie podczas dekoniunktury. Z racji na charakterystykę tego sektora nie należy spodziewać się szybkiego, organicznego wzrostu skali biznesu. Z drugiej strony tego rodzaju firmy mają z reguły wysokie marże oraz generują bardzo dużo FCF, które przeznaczane są na akwizycje mniejszych konkurentów, wypłatę dywidendy oraz skup akcji. Posiadanie spółek z sektora consumer staples daje inwestorowi mniejszą zmienność portfela. Warto również wspomnieć, że wiele spółek z tej branży wypłaca regularnie dywidendy, co może być plusem dla „dywidendowych inwestorów”. Należy jednak pamiętać, że rynek dóbr konsumenckich jest bardzo szeroki i niejednorodny. Czym innym jest spółka sprzedająca produkty tytoniowe, które mają etykietkę „niezdrowych”, a czym innym jest spółka posiadająca szeroką ofertę produktów do higieny. Jeśli inwestor nie chce analizować każdej spółki oddzielnie, może skorzystać z oferty ETF-ów, które dają ekspozycję na rynek consumer staples. Jednym z tego typu ETF-ów jest iShares Global Consumer Staples (KXI).
S&P Global 1200 Consumer Staples Sector Capped Index
Jest to indeks, który został stworzony przez S&P Global. Zadaniem tego indeksu jest stworzenie benchmarku, który będzie odzwierciedlał zachowanie „globalnego” rynku dóbr konsumenckich. Indeks powstał w maju 2019 roku i jest wyliczany historycznie od 31 grudnia 1997 roku. Liczba 1200 w nazwie nie oznacza liczby komponentów. Jest to nazwa „głównego indeksu” jakim jest S&P Global 1200. Obecnie opisywany indeks wybiera spółki działające w sektorze dóbr konsumenckich (consumer staples), które wchodzą w skład indeksu S&P Global 1200.
Łączna liczba spółek wchodzących w skład S&P Global 1200 Consumer Staples Sector Capped Index wynosi 90 i pochodzą one z 18 krajów. Najwięcej reprezentantów mają Stany Zjednoczone (32) oraz Japonia (13). Znaczną reprezentację posiada również Zjednoczone Królestwo (9) oraz Kanada (5). Co ciekawe w indeksie nie ma żadnego reprezentanta rynku chińskiego, indyjskiego czy koreańskiego. Według danych przygotowanych przez S&P Dow Jones Indices pod względem kapitalizacji największą wagę posiadają spółki amerykańskie (ok. 54%), brytyjskie (ok. 13%) oraz szwajcarskie (10%). W indeksie na koniec października 2021 roku średnia kapitalizacja przekraczała 52,8 mld$. Mediana kapitalizacji spółek wchodzących w skład indeksu przekraczała 23,6 mld$.
Warto odnotować, że wśród dziesięciu największych komponentów indeksu jest dwóch przedstawicieli sklepów sprzedających produkty konsumenckie (Costco, Walmart), jeden przedstawiciel rynku tytoniowego (Philip Morris) oraz jeden producent alkoholu (Diageo). Wśród spółek znajdujących się w top 10 znajdują się także spółki bardzo dobrze znane konsumentom (np. Coca-Cola, Pepsi, Nestle czy L’Oreal). Warto wspomnieć, że 10 największych komponentów posiada ponad połowę udziału w całym indeksie.
iShares Global Consumer Staples ETF
Inwestor nie ma jednak możliwości inwestowania bezpośrednio w indeks S&P. Wyjściem z tej sytuacji jest skorzystanie z oferty ETF-ów dających ekspozycję na ten indeks. Jednym z nich jest iShares Global Consumer Staples (KXI). Wspomniany ETF został założony we wrześniu 2006 roku. Na koniec 4 listopada aktywa pod zarządzaniem wynosiły 665,4 mln$. W skład ETF-u wchodzi 91 spółek. Średnia Cena/Zysk (P/E) na 4 listopada wynosiła 25,0. Warto również dodać, że krocząca stopa dywidendy wynosiła 2,46%. Roczny koszt zarządzania wynosi 0,43%. Z racji tego, że ETF replikuje indeks fizycznie, to rozkład sektorów oraz największych pozycji w portfelu jest bardzo zbliżony do składu S&P. Z tego powodu poniżej przedstawimy listę 10 największych pozycji w portfelu oraz krótko przybliżymy wybranych 6 spółek.
Przeczytaj: ETF-y – Replikacja fizyczna czy syntetyczna? Co jest lepsze?
Największe pozycje w ETF-ie na dzień 4 listopada:
Nazwa spółki | Udział w indeksie |
Nestle SA | 9,36% |
Procter&Gamble | 8,68% |
Coca-Cola | 5,03% |
Costco Wholesale | 4,93% |
Pepsico | 4,67% |
Walmart | 4,57% |
Philip Morris International | 3,75% |
Unilever PLC | 3,55% |
Diageo PLC | 3,04% |
L’Oreal SA | 2,97% |
Nestle
Początki firmy sięgają lat 60-tych XIX wieku. Nestle to szwajcarski koncern spożywczy, który jest jednocześnie jednym z największych przedsiębiorstw na świecie. Warto wspomnieć, że jest to także jedna z najbardziej znanych marek konsumenckich na świecie. Spółka zajmuje się m.in produkcją w takich kategoriach jak żywność dla dzieci, woda butelkowana, herbata, kawa, żywność dla zwierząt, przekąski, lody, słodycze czy produkty mleczne. Wśród marek należących do koncernu Nestle należy m.in. Gerber, Nespresso, Nescafe, Kit Kat, Nesquik, Maggi, woda Perrier, płatki Cheerios, Haagen-Dazs, Felix czy Purina. Spółka sprzedaje swoje produkty w ponad 180 krajach na świecie. Największe przychody spółka generuje na rynku AMS (Ameryka Północna, Środkowa i Południowa). Ten region odpowiadał za 37,7% przychodów spółki. Największy udział w przychodach spółki mają napoje oraz pokarm dla zwierząt. Nestle zatrudnia około 273 tys. pracowników. Obecna kapitalizacja spółki przekracza 338 mld CHF.
mln CHF | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
przychody | 90 121 | 91 750 | 92 865 | 84 681 |
zysk operacyjny | 14 890 | 15 461 | 16 190 | 14 434 |
marża operacyjna | 16,52% | 16,85% | 17,43% | 17,05% |
zysk netto | 7 183 | 10 135 | 12 609 | 12 232 |

Wykres akcji spółki Nestle, interwał W1. Źródło: xStation 5, XTB.
Procter&Gamble
Jest to jedna z największych spółek dostarczających produkty konsumpcyjne. Warto wspomnieć, że jest to firma z najdłuższym „stażem” z obecnych komponentów indeksu Dow Jones Industrial Average. P&G dołączyło do indeksu Dow Jones w 1932 roku. Warto również dodać, że Procter&Gamble podnosi kwotę dywidendy konsekwentnie od 65 lat. Spółka posiada bardzo bogate „portfolio” marek, do których można zaliczyć: Ariel, Oral-B, Blend-a-med, Pampers, Lenor, Fairy, Gillette, Braun, Old Spice, Head&Shoulders czy Always. Największą sprzedaż spółka generuje w krajach z Ameryki Północnej (47%) oraz Europy (22%). Z kolei rynek chiński odpowiada za około 10% przychodów P&G. Pod względem produktowym dominują produkty do ubrań (np. Ariel) oraz produkty do domu (np. Ambipur, Mr.Clean). Wspomniane produkty odpowiadają za około 34% przychodów. Rynek Beauty odpowiada za około jedną czwartą przychodów. Obecna kapitalizacja spółki przekracza 353 mld$.
mld USD | 2018 FY | 2019 FY | 2020 FY | 2021 FY |
przychody | 66,832 | 67,684 | 70,950 | 76,118 |
zysk operacyjny | 13,689 | 14,207 | 16,860 | 18,793 |
marża operacyjna | 20,48% | 20,99% | 23,76% | 24,69% |
zysk netto | 9,485 | 3,634 | 12,764 | 14,306 |

Wykres akcji spółki Protect&Gamble, interwał W1. Źródło: xStation 5, XTB.
Coca-Cola
Coca-Cola jest jedną z najbardziej znanych marek konsumenckich na świecie. Początki Coca-Coli sięgają 1886 roku, kiedy zaczęto sprzedawać napój w Atlancie przez Johna Pembertona. W 1892 roku założono spółkę, która miała prawa do produkcji oraz marki Coca-Cola. W kolejnych latach firma zwiększała ofertę produktów oraz rozpoczęła ekspansją zagraniczną. Co ciekawe, Coca-Cola w 1982 roku za 750 mln$ nabyła Columbia Pictures, które sprzedano pod koniec lat osiemdziesiątych. Obecnie Coca-Cola specjalizuje się na produkcji i sprzedaży napojów. Oprócz najpopularniejszych marek napojów gazowanych (Coca-Cola, Fanta, Sprite, Schweppes) Coca-Cola Company posiada również marki wody (Ciel, Aha, Dasani). Firma posiada także marki soków lub produktów na bazie mleka lub warzyw i owoców (Ades, fa!rlife, Simply) oraz marki produktów na bazie kawy i herbaty (fuzetea, Costa Coffee). Najwięcej przychodów spółka generuje w regionie Ameryki Północnej (34,7%), oraz EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka), który odpowiada za 16,8% sprzedaży przedsiębiorstwa. Obecna kapitalizacja spółki przekracza 245 mld$.
mln USD | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
przychody | 35 410 | 31 856 | 37 266 | 33 014 |
zysk operacyjny | 9 652 | 9 781 | 10 533 | 9 824 |
marża operacyjna | 27,26% | 30,70% | 28,26% | 29,76% |
zysk netto | 1 248 | 6 434 | 8 920 | 7 747 |

Wykres akcji spółki Coca-Cola, interwał W1. Źródło: xStation 5, XTB.
Costco Wholesale
Jest to sprzedawca hurtowy, który umożliwia sprzedaż swoich produktów jeśli klient wykupi opłatę członkowska, która w Stanach Zjednoczonych kosztuje od 60$ do 120$. Przychody z praw członkowskich wynoszą 3,9 mld$ rocznie. Firma została założona w 1976 roku. Dynamiczny rozwój firmy spowodował, że w 2021 roku był to 3 największy sprzedawca na świecie. Costco jest także na dwunastej pozycji w amerykańskim rankingu Fortune 500. Na koniec sierpnia 2021 roku Costco posiadało 815 placówki na całym świecie. Z tego 564 w Stanach Zjednoczonych, 105 w Kanadzie oraz 39 w Meksyku. Firma jest także obecna w Azji i Pacyfiku: posiada 30 placówek w Japonii, 16 w Korei Południowej, 14 na Tajwanie, 12 w Australii oraz 1 w Chinach. Średnia powierzchnia jednego sklepu wynosi 146 tys. stóp kwadratowych. Costco na koniec sierpnia 2021 roku zatrudniała 288 000 pracowników. Kapitalizacja spółki wynosi 226,7 mld$.
mln USD | 2018 FY | 2019 FY | 2020 FY | 2021 FY |
przychody | 141 576 | 152 703 | 166 761 | 195 929 |
zysk operacyjny | 4 480 | 4 737 | 5 435 | 6 708 |
marża operacyjna | 3,16% | 3,10% | 3,26% | 3,42% |
zysk netto | 3 134 | 3 659 | 4 002 | 5 007 |

Wykres akcji spółki Costco Wholesale, interwał W1. Źródło: xStation 5, XTB.
Pepsico Inc
Jest to jedna z największych firm, która oferuje swoim klientom napoje oraz przekąski. Historia spółki sięga 1898 roku, kiedy Pepsi-Cola została założona przez Caleba Brandhama. Kolejne lata przyniosły ekspansję wewnątrz Stanów Zjednoczonych oraz na rynkach zagranicznych. Pepsi dywersyfikowała się także poza segmentem napojów. Przykładowo w 1977 roku spółka nabyła markę Pizza Hut. Rok później Pepsi nabyła sieć Taco Bell. W 1986 roku PepsiCo nabyła KFC od R.J. Reynolds’a. Jednak w 1997 roku firma postanowiła sprzedać dywizję restauracyjną, która obecnie jest notowana na giełdzie jako Yum!Brands. Jedną z najważniejszych decyzji podjętych przez PepsiCo było połączenie z Frito-Lay, które miało miejsce w 1965 roku. Obecnie spółka posiada marki takie jak: Pepsi, 7up (poza US), Mirinda, Tropicana. Oprócz tego PepsiCo ma prawa do takich marek jak Ley’s, Cheetos, Ruffles czy Doritos. 55% przychodów pochodzi z segmentu przekąsek. Pod względem geograficznym 5 największych rynków generuje 75% sprzedaży. Największy udział ma rynek US (58%). Kapitalizacja spółki wynosi 229 mld$.
mln USD | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
przychody | 63 525 | 64 661 | 67 161 | 70 372 |
zysk operacyjny | 10 509 | 10 110 | 10 291 | 10 080 |
marża operacyjna | 16,54% | 15,64% | 15,32% | 14,32% |
zysk netto | 4 853 | 12 513 | 7 314 | 7 120 |

Wykres akcji spółki Pepsico, interwał W1. Źródło: xStation 5, XTB.
Walmart Inc
Firma została założona przez Sama Waltona w 1962 roku. W ciągu kolejnych kilkudziesięciu lat Walmart stał się największym sprzedawcą detalicznych produktów na świecie. Od 2014 roku jest także firmą publiczną, która generuje największe przychody na świecie. Firma zatrudnia także ponad 2,3 mln pracowników. Walmart prowadzi sieć supermarketów, a jego największe rynki to Stany Zjednoczone, Meksyk oraz Kanada. Firma posiada także udziały w indyjskiej spółce Flipkart, która działa na rynku e-commerce. Warto dodać, że na skutek rywalizacji z Amazonem, Walmart rozwija usługi sprzedaży produktów spożywczych przez internet (Walmart.com). Oprócz tego w marcu 2021 roku Walmart uruchomił usługę ekspresowej dostawy z ponad 3000 sklepów (dostawa do dwóch godzin od momentu złożenia zamówienia).
mln USD | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
przychody | 500 343 | 514 405 | 523 964 | 559 151 |
zysk operacyjny | 20 937 | 21 957 | 21 468 | 26 948 |
marża operacyjna | 4,18% | 4,27% | 4,10% | 4,82% |
zysk netto | 10 523 | 7 179 | 15 201 | 13 706 |

Wykres akcji spółki Wal-Mart, interwał W1. Źródło: xStation 5, XTB.
Dodatkowe informacje o KXI
Wspomniany ETF jest notowany w Stanach Zjednoczonych. Oznacza to, że inwestor musi mieć dostęp do rynku zagranicznego oraz posiadać możliwość inwestowania w zagraniczne ETF-y (niektórzy polscy brokerzy nie mogą oferować bezpośredniego inwestowania w amerykańskie ETF-y inwestorom detalicznym). ETF iShares Global Consumer Staples od momentu założenia wygenerował średnioroczną stopę zwrotu (total return) na poziomie około 8,3%. Jednak w ciągu ostatnich 10 lat średnioroczna stopa zwrotu wyniosła 9,3%. Przeciętna stopa zwrotu wynika z tego, że główny udział w ETF-ie mają spółki dojrzałe, o ugruntowanej pozycji i jednocyfrowym wzroście organicznym. Pozytywnym aspektem jest bezpieczeństwo inwestycji (mniejsza zmienność oraz regularne dywidendy). Z drugiej strony jest to ciekawe rozwiązanie do bardziej konserwatywnej części portfela.
Spółki Consumer Stamples – gdzie inwestować w akcje i ETF
Coraz większa liczba brokerów forexowych posiada całkiem bogatą ofertę akcyjną, ETF oraz CFD na te instrumenty. Dla przykładu na XTB znajdziemy na dzień dzisiejszy ponad 300 ETF-ów, a Saxo Bank prawie 3000.
Broker | ![]() |
![]() |
![]() |
Kraj | Polska | Dania | Cypr * |
Ilość giełd w ofercie | 16 giełd | 37 giełd | 24 giełdy |
Ilość akcji w ofercie | ok. 2300 – akcje ok. 1800 – CFD na akcje |
19 000 – akcje 8 800 – CFD na akcje |
ok. 3 000 – CFD na akcje |
Ilość ETF w ofercie | 194 – ETF 112 – CFD na ETF |
3000 – ETF 675 – CFD na ETF |
ok. 100 – CFD na ETF |
Min. depozyt | 0 zł (zalecane min. 2000 zł) |
10 000 USD | 500 zł |
Platforma | xStation | SaxoTrader Pro Saxo Trader Go |
Platforma Plus 500 |
* oferta PLUS500 CY
Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. Od 72% do 89% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne w wyniku handlu kontraktami CFD. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD, i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty twoich pieniędzy.