Akcje
Teraz czytasz
Consumer Staples – Jak inwestować w spółki z sektora dóbr konsumpcyjnych? [Poradnik]
0

Consumer Staples – Jak inwestować w spółki z sektora dóbr konsumpcyjnych? [Poradnik]

utworzył Forex Club12 listopada 2021

Consumer staples są to firmy, które dostarczają podstawowe produkty konsumenckie. Kategoria consumer staples zawiera takie produkty jak jedzenie, napoje, produkty do domu, higieny oraz używki (takie jak alkohol czy papierosy). Uważa się, że tego rodzaju produkty są nie cykliczne. To oznacza, że popyt na tego typu produkty nie zmienia się drastycznie podczas dekoniunktury. Z racji na charakterystykę tego sektora nie należy spodziewać się szybkiego, organicznego wzrostu skali biznesu. Z drugiej strony tego rodzaju firmy mają z reguły wysokie marże oraz generują bardzo dużo FCF, które przeznaczane są na akwizycje mniejszych konkurentów, wypłatę dywidendy oraz skup akcji. Posiadanie spółek z sektora consumer staples daje inwestorowi mniejszą zmienność portfela. Warto również wspomnieć, że wiele spółek z tej branży wypłaca regularnie dywidendy, co może być plusem dla „dywidendowych inwestorów”. Należy jednak pamiętać, że rynek dóbr konsumenckich jest bardzo szeroki i niejednorodny. Czym innym jest spółka sprzedająca produkty tytoniowe, które mają etykietkę „niezdrowych”, a czym innym jest spółka posiadająca szeroką ofertę produktów do higieny. Jeśli inwestor nie chce analizować każdej spółki oddzielnie, może skorzystać z oferty ETF-ów, które dają ekspozycję na rynek consumer staples. Jednym z tego typu ETF-ów jest iShares Global Consumer Staples (KXI).

S&P Global 1200 Consumer Staples Sector Capped Index

Jest to indeks, który został stworzony przez S&P Global. Zadaniem tego indeksu jest stworzenie benchmarku, który będzie odzwierciedlał zachowanie „globalnego” rynku dóbr konsumenckich. Indeks powstał w maju 2019 roku i jest wyliczany historycznie od 31 grudnia 1997 roku. Liczba 1200 w nazwie nie oznacza liczby komponentów. Jest to nazwa „głównego indeksu” jakim jest S&P Global 1200. Obecnie opisywany indeks wybiera spółki działające w sektorze dóbr konsumenckich (consumer staples), które wchodzą w skład indeksu S&P Global 1200. 

Łączna liczba spółek wchodzących w skład S&P Global 1200 Consumer Staples Sector Capped Index wynosi 90 i pochodzą one z 18 krajów. Najwięcej reprezentantów mają Stany Zjednoczone (32) oraz Japonia (13). Znaczną reprezentację posiada również Zjednoczone Królestwo (9) oraz Kanada (5). Co ciekawe w indeksie nie ma żadnego reprezentanta rynku chińskiego, indyjskiego czy koreańskiego. Według danych przygotowanych przez S&P Dow Jones Indices pod względem kapitalizacji największą wagę posiadają spółki amerykańskie (ok. 54%), brytyjskie (ok. 13%) oraz szwajcarskie (10%). W indeksie na koniec października 2021 roku średnia kapitalizacja przekraczała 52,8 mld$. Mediana kapitalizacji spółek wchodzących w skład indeksu przekraczała 23,6 mld$.

Warto odnotować, że wśród dziesięciu największych komponentów indeksu jest dwóch przedstawicieli sklepów sprzedających produkty konsumenckie (Costco, Walmart), jeden przedstawiciel rynku tytoniowego (Philip Morris) oraz jeden producent alkoholu (Diageo). Wśród spółek znajdujących się w top 10 znajdują się także spółki bardzo dobrze znane konsumentom (np. Coca-Cola, Pepsi, Nestle czy L’Oreal). Warto wspomnieć, że 10 największych komponentów posiada ponad połowę udziału w całym indeksie.

iShares Global Consumer Staples ETF

Inwestor nie ma jednak możliwości inwestowania bezpośrednio w indeks S&P. Wyjściem z tej sytuacji jest skorzystanie z oferty ETF-ów dających ekspozycję na ten indeks. Jednym z nich jest iShares Global Consumer Staples (KXI). Wspomniany ETF został założony we wrześniu 2006 roku. Na koniec 4 listopada aktywa pod zarządzaniem wynosiły 665,4 mln$. W skład ETF-u wchodzi 91 spółek. Średnia Cena/Zysk (P/E) na 4 listopada wynosiła 25,0. Warto również dodać, że krocząca stopa dywidendy wynosiła 2,46%. Roczny koszt zarządzania wynosi 0,43%. Z racji tego, że ETF replikuje indeks fizycznie, to rozkład sektorów oraz największych pozycji w portfelu jest bardzo zbliżony do składu S&P. Z tego powodu poniżej przedstawimy listę 10 największych pozycji w portfelu oraz krótko przybliżymy wybranych 6 spółek.


Przeczytaj: ETF-y – Replikacja fizyczna czy syntetyczna? Co jest lepsze?


Największe pozycje w ETF-ie na dzień 4 listopada:

Nazwa spółki Udział w indeksie
Nestle SA 9,36%
Procter&Gamble 8,68%
Coca-Cola 5,03%
Costco Wholesale 4,93%
Pepsico 4,67%
Walmart 4,57%
Philip Morris International 3,75%
Unilever PLC 3,55%
Diageo PLC 3,04%
L’Oreal SA 2,97%

Nestle

Początki firmy sięgają lat 60-tych XIX wieku. Nestle to szwajcarski koncern spożywczy, który jest jednocześnie jednym z największych przedsiębiorstw na świecie. Warto wspomnieć, że jest to także jedna z najbardziej znanych marek konsumenckich na świecie. Spółka zajmuje się m.in produkcją w takich kategoriach jak żywność dla dzieci, woda butelkowana, herbata, kawa, żywność dla zwierząt, przekąski, lody, słodycze czy produkty mleczne. Wśród marek należących do koncernu Nestle należy m.in. Gerber, Nespresso, Nescafe, Kit Kat, Nesquik, Maggi, woda Perrier, płatki Cheerios, Haagen-Dazs, Felix czy Purina. Spółka sprzedaje swoje produkty w ponad 180 krajach na świecie. Największe przychody spółka generuje na rynku AMS (Ameryka Północna, Środkowa i Południowa). Ten region odpowiadał za 37,7% przychodów spółki.  Największy udział w przychodach spółki mają napoje oraz pokarm dla zwierząt. Nestle zatrudnia około 273 tys. pracowników. Obecna kapitalizacja spółki przekracza 338 mld CHF.

mln CHF 2017 2018 2019 2020
przychody 90 121 91 750 92 865 84 681
zysk operacyjny 14 890 15 461 16 190 14 434
marża operacyjna 16,52% 16,85% 17,43% 17,05%
zysk netto 7 183 10 135 12 609 12 232
00 Nestle

Wykres akcji spółki Nestle, interwał W1. Źródło: xStation 5, XTB.

Procter&Gamble

Jest to jedna z największych spółek dostarczających produkty konsumpcyjne. Warto wspomnieć, że jest to firma z najdłuższym „stażem” z obecnych komponentów indeksu Dow Jones Industrial Average. P&G dołączyło do indeksu Dow Jones w 1932 roku. Warto również dodać, że Procter&Gamble podnosi kwotę dywidendy konsekwentnie od 65 lat. Spółka posiada bardzo bogate „portfolio” marek, do których można zaliczyć: Ariel, Oral-B, Blend-a-med, Pampers, Lenor, Fairy, Gillette, Braun, Old Spice, Head&Shoulders czy Always. Największą sprzedaż spółka generuje w krajach z Ameryki Północnej (47%) oraz Europy (22%). Z kolei rynek chiński odpowiada za około 10% przychodów P&G. Pod względem produktowym dominują produkty do ubrań (np. Ariel) oraz produkty do domu (np. Ambipur, Mr.Clean). Wspomniane produkty odpowiadają za około 34% przychodów. Rynek Beauty odpowiada za około jedną czwartą przychodów.  Obecna kapitalizacja spółki przekracza 353 mld$.

mld USD 2018 FY 2019 FY 2020 FY 2021 FY
przychody 66,832 67,684 70,950 76,118
zysk operacyjny 13,689 14,207 16,860 18,793
marża operacyjna 20,48% 20,99% 23,76% 24,69%
zysk netto 9,485 3,634 12,764 14,306
01 P G

Wykres akcji spółki Protect&Gamble, interwał W1. Źródło: xStation 5, XTB.

Coca-Cola

Coca-Cola jest jedną z najbardziej znanych marek konsumenckich na świecie. Początki Coca-Coli sięgają 1886 roku, kiedy zaczęto sprzedawać napój w Atlancie przez Johna Pembertona. W 1892 roku założono spółkę, która miała prawa do produkcji oraz marki Coca-Cola. W kolejnych latach firma zwiększała ofertę produktów oraz rozpoczęła ekspansją zagraniczną. Co ciekawe, Coca-Cola w 1982 roku za 750 mln$ nabyła Columbia Pictures, które sprzedano pod koniec lat osiemdziesiątych. Obecnie Coca-Cola specjalizuje się na produkcji i sprzedaży napojów. Oprócz najpopularniejszych marek napojów gazowanych (Coca-Cola, Fanta, Sprite, Schweppes) Coca-Cola Company posiada również marki wody (Ciel, Aha, Dasani). Firma posiada także marki soków lub produktów na bazie mleka lub warzyw i owoców (Ades, fa!rlife, Simply) oraz marki produktów na bazie kawy i herbaty (fuzetea, Costa Coffee). Najwięcej przychodów spółka generuje w regionie Ameryki Północnej (34,7%), oraz EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka), który odpowiada za 16,8% sprzedaży przedsiębiorstwa. Obecna kapitalizacja spółki przekracza 245 mld$.

mln USD 2017 2018 2019 2020
przychody 35 410 31 856 37 266 33 014
zysk operacyjny 9 652 9 781 10 533 9 824
marża operacyjna 27,26% 30,70% 28,26% 29,76%
zysk netto 1 248 6 434 8 920 7 747
02 CocaCola

Wykres akcji spółki Coca-Cola, interwał W1. Źródło: xStation 5, XTB.

Costco Wholesale

Jest to sprzedawca hurtowy, który umożliwia sprzedaż swoich produktów jeśli klient wykupi opłatę członkowska, która w Stanach Zjednoczonych kosztuje od 60$ do 120$. Przychody z praw członkowskich wynoszą 3,9 mld$ rocznie. Firma została założona w 1976 roku. Dynamiczny rozwój firmy spowodował, że w 2021 roku był to 3 największy sprzedawca na świecie. Costco jest także na dwunastej pozycji w amerykańskim rankingu Fortune 500. Na koniec sierpnia 2021 roku Costco posiadało 815 placówki na całym świecie. Z tego 564 w Stanach Zjednoczonych, 105 w Kanadzie oraz 39 w Meksyku. Firma jest także obecna w Azji i Pacyfiku: posiada 30 placówek w Japonii, 16 w Korei Południowej, 14 na Tajwanie, 12 w Australii oraz 1 w Chinach. Średnia powierzchnia jednego sklepu wynosi 146 tys. stóp kwadratowych. Costco na koniec sierpnia 2021 roku zatrudniała 288 000 pracowników. Kapitalizacja spółki wynosi 226,7 mld$.

mln USD 2018 FY 2019 FY 2020 FY 2021 FY
przychody 141 576 152 703 166 761 195 929
zysk operacyjny 4 480 4 737 5 435 6 708
marża operacyjna 3,16% 3,10% 3,26% 3,42%
zysk netto 3 134 3 659 4 002 5 007
03 Costco

Wykres akcji spółki Costco Wholesale, interwał W1. Źródło: xStation 5, XTB.

Pepsico Inc

Jest to jedna z największych firm, która oferuje swoim klientom napoje oraz przekąski. Historia spółki sięga 1898 roku, kiedy Pepsi-Cola została założona przez Caleba Brandhama. Kolejne lata przyniosły ekspansję wewnątrz Stanów Zjednoczonych oraz na rynkach zagranicznych. Pepsi dywersyfikowała się także poza segmentem napojów. Przykładowo w 1977 roku spółka nabyła markę Pizza Hut. Rok później Pepsi nabyła sieć Taco Bell. W 1986 roku PepsiCo nabyła KFC od R.J. Reynolds’a. Jednak w 1997 roku firma postanowiła sprzedać dywizję restauracyjną, która obecnie jest notowana na giełdzie jako Yum!Brands. Jedną z najważniejszych decyzji podjętych przez PepsiCo było połączenie z Frito-Lay, które miało miejsce w 1965 roku. Obecnie spółka posiada marki takie jak: Pepsi, 7up (poza US), Mirinda, Tropicana. Oprócz tego PepsiCo ma prawa do takich marek jak Ley’s, Cheetos, Ruffles czy Doritos. 55% przychodów pochodzi z segmentu przekąsek. Pod względem geograficznym 5 największych rynków generuje 75% sprzedaży. Największy udział ma rynek US (58%). Kapitalizacja spółki wynosi 229 mld$.

mln USD 2017 2018 2019 2020
przychody 63 525 64 661 67 161 70 372
zysk operacyjny 10 509 10 110 10 291 10 080
marża operacyjna 16,54% 15,64% 15,32% 14,32%
zysk netto 4 853 12 513 7 314 7 120
04 PepsiCo

Wykres akcji spółki Pepsico, interwał W1. Źródło: xStation 5, XTB.

Walmart Inc

Firma została założona przez Sama Waltona w 1962 roku. W ciągu kolejnych kilkudziesięciu lat Walmart stał się największym sprzedawcą detalicznych produktów na świecie. Od 2014 roku jest także firmą publiczną, która generuje największe przychody na świecie. Firma zatrudnia także ponad 2,3 mln pracowników. Walmart prowadzi sieć supermarketów, a jego największe rynki to Stany Zjednoczone, Meksyk oraz Kanada. Firma posiada także udziały w indyjskiej spółce Flipkart, która działa na rynku e-commerce. Warto dodać, że na skutek rywalizacji z Amazonem, Walmart rozwija usługi sprzedaży produktów spożywczych przez internet (Walmart.com). Oprócz tego w marcu 2021 roku Walmart uruchomił usługę ekspresowej dostawy z ponad 3000 sklepów (dostawa do dwóch godzin od momentu złożenia zamówienia).

mln USD 2017 2018 2019 2020
przychody 500 343 514 405 523 964 559 151
zysk operacyjny 20 937 21 957 21 468 26 948
marża operacyjna 4,18% 4,27% 4,10% 4,82%
zysk netto 10 523 7 179 15 201 13 706
05 Walmart

Wykres akcji spółki Wal-Mart, interwał W1. Źródło: xStation 5, XTB.

Dodatkowe informacje o KXI

Wspomniany ETF jest notowany w Stanach Zjednoczonych. Oznacza to, że inwestor musi mieć dostęp do rynku zagranicznego oraz posiadać możliwość inwestowania w zagraniczne ETF-y (niektórzy polscy brokerzy nie mogą oferować bezpośredniego inwestowania w amerykańskie ETF-y inwestorom detalicznym). ETF iShares Global Consumer Staples od momentu założenia wygenerował średnioroczną stopę zwrotu (total return) na poziomie około 8,3%. Jednak w ciągu ostatnich 10 lat średnioroczna stopa zwrotu wyniosła 9,3%. Przeciętna stopa zwrotu wynika z tego, że główny udział w ETF-ie mają spółki dojrzałe, o ugruntowanej pozycji i jednocyfrowym wzroście organicznym. Pozytywnym aspektem jest bezpieczeństwo inwestycji (mniejsza zmienność oraz regularne dywidendy). Z drugiej strony jest to ciekawe rozwiązanie do bardziej konserwatywnej części portfela.

Spółki Consumer Stamples – gdzie inwestować w akcje i ETF

Coraz większa liczba brokerów forexowych posiada całkiem bogatą ofertę akcyjną, ETF oraz CFD na te instrumenty. Dla przykładu na XTB znajdziemy na dzień dzisiejszy ponad 300 ETF-ów, a Saxo Bank prawie 3000.

Broker xtb 2 Saxo Bank plus 500 logo
Kraj Polska Dania Cypr *
Ilość giełd w ofercie 16 giełd 37 giełd 24 giełdy
Ilość akcji w ofercie ok. 2300 – akcje
ok. 1800 – CFD na akcje
19 000 – akcje
8 800 – CFD na akcje
ok. 3 000 – CFD na akcje
Ilość ETF w ofercie 194 – ETF
112 – CFD na ETF
3000 – ETF
675 – CFD na ETF
ok. 100 – CFD na ETF
Min. depozyt 0 zł
(zalecane min. 2000 zł)
10 000 USD 500 zł
Platforma xStation SaxoTrader Pro
Saxo Trader Go
Platforma Plus 500

* oferta PLUS500 CY

Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. Od 72% do 89% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne w wyniku handlu kontraktami CFD. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD, i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty twoich pieniędzy.

Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie stanowi rekomendacji i nie ma na celu nikogo zachęcić do podejmowania jakichkolwiek działań inwestycyjnych. Pamiętaj, że każda inwestycja obarczona jest ryzykiem. Nie inwestuj środków, na których utratę nie możesz sobie pozwolić.
Co o tym sądzisz?
Lubię
0%
Interesujące
100%
Heh...
0%
Szok!
0%
Nie lubię
0%
Szkoda
0%
O Autorze
blank
Forex Club
Forex Club jest jednym z największych i najstarszych polskich portali o tematyce inwestycyjnej - forex i narzędzi wykorzystywanych w tradingu. To autorski projekt zapoczątkowany w 2008 roku i rozpoznawalna marka ukierunkowana na rynek walutowy.