Systemy inwestycyjne
Teraz czytasz
Smart Money Concept – Czym jest imbalance?
0

Smart Money Concept – Czym jest imbalance?

utworzył Natalia Bojko16 listopada 2023

W ostatnio opublikowanej części cyklu o Smart Money Concept (SMC) wytłumaczyliśmy czym jest struktura trendu. Co do zasady, wokół zmian charakteru trendu oraz jego kontynuacji leżą najciekawsze strony popytu i podaży – jest to związane z potwierdzeniem płynności. Link do filmu, który tłumaczy tą regułę znajdziecie na samym końcu artykułu. Dziś natomiast opowiem Wam nieco więcej o strukturze SMC, którą nazywamy imbalance. Można nią handlować jako totalnie oddzielną techniką. Natomiast już na wstępie chcę zaznaczyć, że najlepiej sprawdza się jako element prognozujący potencjalne miejsca pullbacku w dobrze wyznaczonej strukturze trendu.

Czym jest imbalance?

Cena ma to do siebie, że przeżywa pewne wzloty i upadki. W SMC interpretujemy ruchy jako te “zdrowe” i “nierówne”. Na łamach książki, którą wydałam w ostatnim czasie wskazywałam imbalance jako przykład tworzenia się nierówności. Jeżeli cena rośnie w sposób niezdrowy – dochodzi do nadwyżki popytu lub podaży, która kreuje się imbalance. W literaturze możecie znaleźć także inne nazwy tego zjawiska jak np. GAP czy FVG. Spójrzcie na poniższy schemat graficzne, który zaraz omówimy.

imbalance smart money concept

Przykłady IMB na wykresie. Źródło: platforma TradingView.

Mamy oznaczone tutaj dwa imbalance – pierwszy z podpisanymi cyframi 1, 2, 3 oraz drugi oznaczony kwadratem z podpisem IMB. Ten drugi występuje między trzecią a piątą świecą (grunt by zachować odstęp jednej świecy). Zwróćcie uwagę na to, że przed wybiciem kontynuacji trendu głębszy imbalance (oznaczony cyframi) został wypełniony całkowicie. Imbalance zawsze kreuje się między pierwszą a trzecią świecą.

Przy wyznaczaniu imbalance bierzemy pod uwagę:

  • pierwszą i trzecią świecę (jeżeli impuls ma więcej świec, możemy przesuwać je na kolejne),
  • kierunek ruchu ceny (zgodność z trendem),
  • wyłącznie impulsy,
  • rysujemy go po cieniach świec – w ruchu wzrostowym high pierwszej świecy i low trzeciej; w ruchu spadkowym low pierwszej świecy i high trzeciej,
  • może być kilka imbalance w jednym impulsie, co do zasady powinny one zostać wypełnione przed wybiciem kontynuacji trendu.

strategia popytu i podaży


Imbalance rozgrywamy:

  • zgodnie z trendem,
  • szukamy wejścia w ostatnim impulsie (najświeższym).

Poniżej przykład występowania i braku imbalance. Zwróćcie uwagę, że przy napisie “brak imbalance” cena low świecy trzeciej (jest to cena otwarcia w tym przypadku) nie kreuje “luki”. Z związku z tym nie występuje tutaj to zjawisko. Inaczej jest w przykładzie zamieszczonym powyżej. Między pierwszą a trzecią świecą występuje “luka”, która stanowi miejsce zatrzymania kursu i reakcji zgodnej z trendem.

przyklady smc

Przykłady występowania i braku występowania IMB na wykresie. Źródło: platforma TradingView.

Podsumowanie

Pamiętajmy o tym by nie szukać imbalance na historycznej cenie. Nierówności popytu i podaży mają to do siebie, że rynek “dociera” je w miarę na bieżąco lub po prostu zostawia. Nasz tytułowy „bohater”, co do zasady, podnosi prawdopodobieństwo znalezienia najciekawszych stref popytu i podaży. Jego występowanie będzie nam kreowały order block – czyli jedną z najważniejszych i najbardziej pożądanych struktur SMC. Dzięki tej technice łatwiej jest znaleźć miejsca do potencjalnego zatrzymania pullbacku, o którym wspominałam w jednym z artykułów z serii Smart Money Concept.

Jest to ostatni artykuł z serii SMC. Jeśli zainteresował Cię ten temat, to zapraszamy do lektury książki „Strategia popytu i podaży w tradingu. Wprowadzenie do Smart Money Concept” autorstwa Natalii Bojko, która w każdym aspekcie szczegółowo opisuje tę metodologię.


Co o tym sądzisz?
Lubię
37%
Interesujące
56%
Heh...
4%
Szok!
0%
Nie lubię
4%
Szkoda
0%
O Autorze
Natalia Bojko
Absolwentka Wydziału Ekonomii i Finansów, Uniwersytetu w Białymstoku. Na rynku walutowym i akcyjnym aktywnie handluje od 2016 roku. Wychodzi z założenia, że najprostsze analizy przynoszą najlepsze efekty. Zwolenniczka swing tradingu. Dobierając spółki do portfela kieruje się ideą inwestowania w wartość. Od 2019 roku posiada tytuł analityka finansowego. Obecnie sprawuje rolę co-CEO & Founder w czeskiej firmie proptradingowej SpiceProp. Współtwórczyni projektu Podlaskiej Akademii Giełdowej (III i IV edycji).