Aktualności
Teraz czytasz
Saxo Bank: 10 najbardziej szokujących prognoz na 2019 r.
0

Saxo Bank: 10 najbardziej szokujących prognoz na 2019 r.

utworzył Paweł Mosionek7 grudnia 2018

7. Recesja w Niemczech

niemcy recesja

źródło: Saxo Bank

Niemcy, od dziesiątków lat na pozycji światowego lidera, mają problemy z optymalnym wykorzystywaniem nowoczesnych technologii. Klejnotem w koronie niemieckiej gospodarki, odpowiadającym za 14 proc. PKB, jest branża motoryzacyjna. Miała być ona gigantem wzrostu, ze sprzedażą samochodów w 2018 r. na poziomie 100 mln egzemplarzy. Ostatecznie udaje się sprzedać zaledwie 81 mln aut, jedynie o 2 proc. więcej niż w 2017 r. i znacznie mniej, niż wynoszące 5-10 proc. wskaźniki wzrostu sprzedaży z lat dwutysięcznych i późniejszych.

Do 2040 r. 55 proc. sprzedaży nowych samochodów na świecie ogółem i 33 proc. zapasów dotyczyć będzie samochodów elektrycznych. Jednak Niemcy dopiero zaczynają proces przechodzenia na napęd elektryczny w samochodach, a lata opóźnień i wyższe taryfy celne w Stanach Zjednoczonych nie poprawią sytuacji niemieckich łańcuchów dostaw ani eksportu. W 2019 r. antyglobalizm osiąga swój szczyt, a rynek skupia się na kosztach, rynkach krajowych i produkcji oraz na dalszym wykorzystywaniu big data i zmniejszaniu zanieczyszczenia środowiska – czyli na dokładnej odwrotności trendów, które od lat 80. XX wieku stanowią o potędze gospodarczej Niemiec. W efekcie już w III kwartale 2019 r. następuje recesja.

8. Rozbłysk słoneczny klasy X powoduje chaos i szkody o wartości 2 bln dol.

rozblysk sloneczny klasy x

źródło: Saxo Bank

Życie na Ziemi istnieje dzięki stabilnym zapasom energii dostarczanej nam przez Słońce, jednak nie jest ono zawsze wyłącznie łagodną i dobrotliwą kulą płonącego wodoru. Astronomowie specjalizujący się w kwestiach dotyczących słońca wiedzą, że to również wrzący kocioł zdolny do niewiarygodnie gwałtownych wybuchów w formie rozbłysków słonecznych. W przypadku najgorszych erupcji słońce wydziela rzeczywistą materię i promieniowanie w postaci koronalnych wyrzutów masy.

W 2019 roku, wraz z rozpoczęciem 25. słonecznego cyklu, Ziemia nie ma szczęścia i burza na słońcu uderza w zachodnią półkulę, powodując awarię większości satelitów znajdujących się po niewłaściwej stronie kuli ziemskiej i olbrzymi chaos w bazującej na GPS infrastrukturze podróżniczo-logistycznej oraz elektroenergetycznej. Jaki będzie tego koszt? Około 2 bln dol., czyli w istocie o około 20 proc. mniej niż najgorszy scenariusz prognozowany w sponsorowanym przez Lloyds badaniu z 2013 roku, dotyczącym potencjalnego ryzyka finansowego związanego z burzami na słońcu.

9. Wprowadzenie globalnego podatku transportowego (GTT) w obliczu coraz większej paniki w sprawie zmian klimatu

podatek transportowy

źródło: Saxo Bank

Świat odczuwa kolejne skutki nietypowych zjawisk pogodowych; w Europie lato jest ponownie wyjątkowo upalne, przez co stolice na całym świecie ogarnie panika. Ze względu na istotne przywileje dla międzynarodowej branży lotniczej i przewozowej, staje się ona adresatem nowego globalnego podatku transportowego (Global Transportation Tax, GTT), wprowadzającego podatek „biletowy” w branży lotniczej i „tonażowy” w branży przewozowej powiązany z emisją dwutlenku węgla.

Nowy podatek ustalony jest na poziomie 50 dol. za tonę emisji CO2, czyli dwukrotnie więcej niż wcześniej proponowano, i znacznie powyżej średniej z 2018 r. wynoszącej 15 EUR/t w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji. GTT przyczynia się do wzrostu cen biletów lotniczych i frachtu morskiego i przekłada na koszty dla konsumentów. Stany Zjednoczone i Chiny krytykowały już wcześniej podatki paliwowe dla lotnictwa, powołując się na konwencję z Chicago o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, jednak Chiny zmieniają swoje stanowisko w ramach podjętej walki z zanieczyszczeniem środowiska. Zmusza to Stany Zjednoczone do niechętnego połączenia sił w ramach globalnego podatku transportowego dla branży lotniczej i przewozowej. Ze względu na większą niepewność i niższy wzrost, ceny akcji spółek z branży turystycznej, lotniczej i transportowej gwałtownie spadają.

10. MFW i Bank Światowy zapowiadają koniec mierzenia PKB i skupienie się na produktywności

pkb wydajnosc

źródło: Saxo Bank

Podczas wiosennego posiedzenia Międzynarodowego Funduszu Walutowego i Banku Światowego główne ekonomistki, Pinelopi Goldberg i Gita Gopinath, zaskakują wszystkich decyzją o zaprzestaniu mierzenia PKB. Argumentem jest fakt, iż PKB nie jest w stanie zmierzyć realnego wpływu tanich, opartych na technologii usług ani oddziaływania na środowisko, czego dowodem jest znaczne pogorszenie stanu zdrowia i środowiska naturalnego w Indiach i innych częściach świata.

Niewątpliwie jednym z najpopularniejszych, a przy tym najmniej zrozumianych terminów w ekonomii jest produktywność. W najprostszym ujęciu odnosi się do produkcji wytworzonej przez godzinę pracy. Jednak w realnym świecie produktywność to znacznie bardziej złożone pojęcie. W istocie można ją uznać za główny czynnik warunkujący standard życia w czasie. Jeżeli dany kraj chce poprawić poczucie zadowolenia i stan zdrowia społeczeństwa, produkcja jednego pracownika musi być wyższa, niż w przeszłości. Ta bezprecedensowa decyzja MFW i Banku Światowego symbolizuje także odejście od ery zdominowanej przez banki centralne, kojarzonej z załamaniem globalnej produktywności od czasu światowego kryzysu finansowego.

Co o tym sądzisz?
Lubię
50%
Interesujące
50%
Heh...
0%
Szok!
0%
Nie lubię
0%
Szkoda
0%
O Autorze
Paweł Mosionek
Aktywny trader na rynku Forex od 2006 roku. Redaktor portalu Forex Nawigator oraz redaktor naczelny i współtwórca serwisu ForexClub.pl. Prelegent konferencji "Focus on Forex" na SGH w Warszawie, "NetVision" na Politechnice Gdańskiej oraz "Inteligencja finansowa" na Uniwersytecie Gdańskim. Dwukrotny zwycięzca "Junior Trader" - gry inwestycyjnej dla studentów organizowanego przez DM XTB. Uzależniony od podróży, motocykli i skoków spadochronowych.