Aktualności
Teraz czytasz
Luka w sektorze pojazdów elektrycznych
0

Luka w sektorze pojazdów elektrycznych

utworzył Forex Club3 czerwca 2022

Dane Międzynarodowej Agencji Energii (IEA) wskazują, że w I kwartale globalna sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła o 75 proc., dzięki czemu światowa flota osiągnęła liczbę 18,5 mln. Dominują Chiny, które sprzedały w ubiegłym roku 3,3 miliona samochodów, podczas gdy w Europie sprzedano 2,3 mln, a w USA zaledwie 0,6 milionów. Ograniczenia dotyczą infrastruktury do ładowania, pojazdów ciężarowych oraz rosnących cen materiałów do produkcji akumulatorów. Uważa się, że przy obecnej polityce, do 2030 roku, liczba pojazdów elektrycznych wzrośnie dziesięciokrotnie (aż do 200 milionów), co daje wzrost do 30 proc. rocznie. W ujęciu długofalowym, jest to duży wzrost zwłaszcza w obliczu niedawnej słabości akcji tego sektora.


O autorze

Ben LaidlerBen Laidler – strateg ds. rynków globalnych w eToro. Zarządzający inwestycjami kapitałowymi, z 25-letnim doświadczeniem w branży finansowej m.in. w JP Morgan, UBS i Rothschild, w tym ponad 10 lat jako strateg inwestycyjny nr 1 w rankingu Institutional Investor Survey. Ben był Dyrektorem Generalnym niezależnej firmy badawczej Tower Hudson w Londynie, a wcześniej Global Equity Strategist, Global Head of Sector Research oraz Head of Americas Research w HSBC w Nowym Jorku. Jest absolwentem LSE i Cambridge University, a także członkiem Institute of Investment Management & Research (AIIMR).


Co 10-ty sprzedany samochód, to elektryk

Obecnie pojazdy elektryczne stanowią około 10 proc. sprzedaży samochodów, ale ich udział w globalnej bazie zainstalowanej wynosi poniżej 2 proc., a przed nimi jeszcze wiele dekad silnego wzrostu. Kierunek wyznacza Norwegia, gdzie 86 proc. nowych samochodów stanowią auta elektryczne. Z kolei Stany Zjednoczone, choć zaostrzyły normy paliwowe i sfinansowały ładowarki, pozostają w tyle – do 2030 roku, penetracja rynku wyniesie zaledwie 20 proc., mimo że Ford (F) i GM (GM) dążą do 100 proc. sprzedaży pojazdów elektrycznych. W Europie, penetracja rynku ma wynieść 35 proc., zaś w Chinach – 45 proc. (do tego wyniku przyczynia się kontrola ¾ światowej produkcji akumulatorów).

Podobnie jak w przypadku energii odnawialnej, akcje pojazdów elektrycznych nie radziły sobie w tym roku zbyt dobrze, nawet pomimo silnych perspektyw wzrostu. Stało się tak ponieważ rosnącą rentowność obligacji zburzyły wysokie wyceny. Pozytywnym aspektem są bardziej atrakcyjne wyceny dla inwestorów długoterminowych, gdzie wskaźnik cena/zysk Tesli (TSLA) spadł do poziomu ok. c50x, a dla tradycyjnych, starszych samochodów – nawet do 3x (STLA.MI). Znacznie lepiej radziły sobie spółki zajmujące się łańcuchem dostaw dla pojazdów elektrycznych, jak np. spółki wydobywające lit.

Wykres - Codzienne spostrzeżenia makroekonomiczne. Luka w sektorze pojazdów elektrycznych

Dane, liczby i wykresy są aktualne na dzień 02/06/2022. Źródło: IEA.

Co o tym sądzisz?
Lubię
33%
Interesujące
67%
Heh...
0%
Szok!
0%
Nie lubię
0%
Szkoda
0%
O Autorze
blank
Forex Club
Forex Club jest jednym z największych i najstarszych polskich portali o tematyce inwestycyjnej - forex i narzędzi wykorzystywanych w tradingu. To autorski projekt zapoczątkowany w 2008 roku i rozpoznawalna marka ukierunkowana na rynek walutowy.