Akcje
Teraz czytasz
AMC Entertainment – nieoczekiwane korzyści z bycia spółką-mem [Poradnik]
0

AMC Entertainment – nieoczekiwane korzyści z bycia spółką-mem [Poradnik]

utworzył Forex Club18 sierpnia 2021

Nie zawsze oszałamiającą stopę zwrotu osiąga spółka działająca w branży cyfrowej i zwiększająca przychody w tempie 30% rocznie. Czasami popularność zyskuje spółka zapomniana przez rynek, która nagle w ciekawym splocie okoliczności staje się jedną z najpopularniejszych spółek na giełdzie. Spółka AMC Entertainment jest to kolejny bohater styczniowego short squeeze na akcjach „spółek – mem”.

00 AMC entertainment mem

AMC była razem z GameStop jedna najbardziej popularnych spółek wśród społeczności WSB (WallStreetBets). Mimo słabych wyników finansowych, kurs akcji spółki wzrósł od początku roku o ponad 1400%. W artykule przybliżona zostanie historia oraz działalność tej spółki. 

Początki AMC Entertainment

Historia spółki sięga 1920 roku kiedy Maurice, Edward i Barney Dubinsky kupili Regent Theatre na 12th Street w centrum Kansas City w stanie Missouri. Firma po pewnym czasie zmieniła nazwę na Durwood Theatres i rozszerzyła działalność na stan Kansas. W 1945 roku syn Edwarda – Stanley – przekonał ojca do stworzenia kin samochodowych (Drive-in theatres) w St. Joseph (Missouri), Jefferson City (Missouri) oraz Leavenwort (Kansas). W 1947 przejęto kino w centrum Kansas City a w kolejnych latach przejęto  kolejne kina z tego miasta: The Empire Theater, the Capri Theatre, the Midland Theatre oraz the Paramount Theatre. W momencie śmierci Edwarda (1961 rok) Durwood Theatres była małą siecią składającą się z 10 kin. 

Zmiana warty w firmie

Kontrolę nad firmą przejął pomysłodawca wprowadzenia do oferty kin samochodowych – Stanley. Jednym z momentów przełomowych dla spółki był rok 1963 kiedy utworzono pierwszy multiplex (Parkway Twin) w centrum handlowym w Kansas City. 

01 AMC Parkway Twin

Źródło: cinematreasures.org

Była to innowacja, ponieważ w multipleksie można było emitować więcej filmów (więcej sali kinowych) co zwiększało zyski, natomiast nie potrzeba było zatrudniać dwa razy więcej osób. W efekcie rentowność tego konceptu była wyższa niż w przypadku „jednoekranowego” kina. W kolejnych latach oferta multiplexów rozszerzyła się o kolejne kina. W 1966 roku pojawił się 4-ekranowe kino w Kansas City. Natomiast w 1969 roku założono 6-ekranowy multiplex w Omaha. Warto dodać, że w 1968 roku zmieniono nazwę firmy na American Multi-Cinema (AMC). 

Debiut na giełdzie, ekspansja zagraniczna

Spółka starała się sprawiać większy komfort swoim klientom. Przykładem mogą być podłokietniki z uchwytami do napojów. AMC wprowadził je w 1981 roku – jako pierwsza sieć kin w USA. AMC planował również rozszerzyć swoją ofertę o kolejne lokalizacje w Stanach Zjednoczonych oraz rozpocząć ekspansję zagraniczną. Potrzebowała na to dodatkowego kapitału. Z tego powodu w 1981 roku zadebiutowała na giełdzie papierów wartościowych. W 1983 roku przychody firmy wynosiły już 200 mln$ a spółka raportowała zysk netto na poziomie 10 mln$. 

Dochodowy biznes pozwalał na jego skalowanie. Im więcej spółka miała kin tym większe osiągała przychody oraz zyski. To z kolei pozwalało inwestować więcej pieniędzy w nowe kina. Na koniec 1986 roku AMC miał 200 kin w których znajdowało się ponad 1100 sali kinowych. Pierwsze kino poza Stanami Zjednoczonymi powstało w 1985 roku w Wielkiej Brytanii, w kolejnych latach AMC rozszerzyła działalność o kolejne kraje Zachodniej Europy czy Azji i Oceanii (m.in. Singapur).

Lata 90-te

Są to jedne z najlepszych lat dla spółki. Pojawiają się nowe koncepcje kin. W 1996 roku powstał megaplex w Ontario (Kalifornia), który mieścił 30 sal kinowych, co powodowało, że było to największe kino na świecie. Jednak już trzy lata później AMC zostało zdetronizowane przez kino w Brazylii, które mogło pochwalić się 31 salami kinowymi. Spółka tworzyła megaplexy w Japonii (Fukuoka), Portugalii (Porto) czy Wielkiej Brytanii (Manachester, Birmingham). 

Okres lat 1990 – 1999 w historii kina to czas gigantomanii. Panowało wtedy przekonanie, że im większa liczba sal kinowych tym większy potencjał monetyzacyjny ośrodka. Jednak w kolejnych latach moda na jak największe kina minęła – zwyciężył rachunek ekonomiczny.

Epoka po Stanley-u

W 1999 roku Stanley Durwood umarł a jego sukcesorem został Peter Brown. Był to pierwszy CEO, który nie był członkiem rodziny Dubinsky/Durwood. 5 lat później firma została przejęta przez spółki zależne JP Morgan oraz Apollo Management. Transakcja była warta 2 mld$. W momencie akwizycji AMC miał 382 kin z 5340 salami kinowymi, które działają w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, Argentynie, Brazylii, Chile, Urugwaju, Hong-Kongu, Francji oraz Wielkiej Brytanii. W 2006 roku (2 lata po ściągnięciu z giełdy) spółka ogłosiła plany debiutu na amerykańskiej giełdzie (wycena 2,7 mld$). Jednak niekorzystne warunki rynkowe spowodowały, że spółka przełożyła debiut. Spółka podchodziła jeszcze dwa razy do debiutu (2007 i 2010). 

Ostatecznie w 2012 roku chińska spółka Wanda wydała 2,6 mld$ na przejęcie AMC Entertainment. W momencie przejęcia Wanda stała się największą siecią kin na świecie. Wang Jianlin, CEO Wanda Group ogłosił, że ma zamiar wydać 500 mln$ na renowacje sieci AMC. Rok po przejęciu spółka zadebiutowała na giełdzie w Stanach Zjednoczonych. AMC sprzedał akcje po 18$, dzięki czemu pozyskał 332 mln$. Wanda nadal została głównym akcjonariuszem z 80% udziałem w spółce. Nowy właściciel chciał kontynuacji ekspansji AMC. W efekcie w 2016 roku spółka przejęła jednego z konkurentów – Carmike Cinemas. AMC zapłacił 1,1 mld$. Po transakcji spółka została największym operatorem kin w Stanach Zjednoczonych (900 kin i 10 000 sali kinowych). Jednak z powodu zbyt dużej koncentracji na niektórych rynkach, AMC był zmuszony przez Departament Sprawiedliwości do sprzedaży kin na 15 rynkach w 9 stanach. 

02 AMC carmike Cinemas

Źródło: hollywoodreporter.com

Po 6 latach Wanda zaczęła zmniejszać zaangażowanie w akcjach AMC. 32% udziałów w spółce nabył fundusz Silver Lake. Transakcja była wyceniana na 600 mln$. Jednak ze względu na posiadanie akcji uprzywilejowanych Wanda nadal posiadała większościową kontrolę nad spółką. AMC po przejęciu Carmike Cinemas generował około 5 mld$ przychodów rocznie oraz osiągał zysk operacyjny na poziomie 200-300 mln$. Oczywiście pojawiały się obawy o to, że platformy streamingowe mogą zabrać cześć rynku ale ogólnie spółka była firmą stabilną z zasobnymi właścicielami.

Covid-19

Pandemia koronawirusa spowodowała załamanie modelu biznesowego spółki. AMC 18 marca 2020 ogłosiła zamknięcie wszystkich kin. Zamknięcie kin spowodowało, że przychody w drugim kwartale 2020 roku spadły niemalże do zera. Jednocześnie spółka zaczęła mieć problem z producentami filmów. Jeff Shell, CEO NBCUniversal poinformował na łamach The Wall Street Journal, że studio zamierza wprowadzić filmy jednocześnie na platformach streamingowych i w kinach. Wiadomość była „ciosem” dla AMC, ponieważ zawsze duże produkcje przyciągają większy ruch do kina. W efekcie AMC 28 kwietnia 2020 roku powiadomiło, że nie będzie dłużej emitować filmów Universal Pictures. Spór zakończył się w lipcu podpisaniem porozumienia, w którym filmy będą debiutować 17 dni wcześniej w kinach niż na platformach streamingowych. Było to znacznie mniej niż początkowe żądanie AMC, które wynosiło 90 dni. Spółka na koniec 2020 roku znalazła się w trudnej sytuacji płynnościowej. Rok 2021 nie rysował się w różowych brawach.

Ludzie, wynagrodzenia

03 AMC Aron CEO

Adam M. Aron (CEO)

Pełni rolę CEO od 2016 roku. Między lutym 2015 a grudniem 2015 pełnił rolę CEO w Starwood Hotels and Resorts. Od 2006 roku pracował jako Senior Partner w funduszu inwestycyjnym w Apollo Management. Adam M. Aron był również w radzie nadzorczej w Norwegian Cruise Line Holdings (2007-2014). W latach 1996 – 2006 pełnił role CEO w Vail Resorts. Między 1993 – 1996 pan Aron był również CEO w operatorze wycieczkowców Norwegian Cruise Line. W latach 1987 – 1993 pełnił rolę Chief Marketing Officer w dwóch firmach: United Airlines (1990 – 1993) oraz Hyatt Hotels & Resorts (1987 – 1990).

Sean D. Goodman (CFO)

Od 2019 roku pełni rolę CFO w AMC. Wcześniej pracował w takich firmach jak Asbury Automotive Group (CFO), Unifi Inc. (CFO), Americas for Landis+Gyr Group AG (CFO). Pracował również na niższym szczeblu w takich firmach jak Home Depot, Morgan Stanley oraz Deloitte.

04 John McDonald AMCJohn D. McDonald

Od 2009 roku pełni rolę EVP (Executive Vice President) w AMC. McDonald pełnił funkcję Starszego Wiceprezesa (SVP) ds. operacji korporacyjnych od listopada 1995 do października 1998 roku.

Wynagrodzenie CEO spółki jest głównie zmienne, ponieważ pensja stała stanowi jedynie 8,6% wynagrodzenia Adama Arona. Dodatkowo wynagradzane są głównie osiągnięcia długoterminowych celów stawianych przez spółkę. W przypadku innych  menagerów wyższego szczebla około 38,5% wynagrodzenia zależy od osiągnięcia krótkoterminowych celów spółki.

05 wynagrodzenia

Źródło: AMC Entertainment

Krótkoterminowe cele jakie wymagane są od CEO i innych managerów wyższego szczebla zależą głównie od osiągnięcia poziomu oczyszczonej EBITDA (80% bonusów). Pozostałe 20% jest uzależnione od indywidualnych celów dla każdego managera.

Długoterminowe cele są wypłacane w okresie następnych 3 lat. Wypłata zależy od spełnienia długoterminowych celów, które dotyczą m.in. poziomu oczyszczonej EBITDA, wskaźnika zysku na akcję oraz poziomu wolnych przepływów pieniężnych (FCF).

Akcjonariat

Na koniec 2020 roku Dalian Wanda Group Co. Posiadał 23,08% udziałów w spółce co dawało 47,37% udziałów w głosach. Wynikało to z uprzywilejowania w głosach akcji serii B. 1 lutego 2021 roku Wanda skorzystała z prawa na wymianę wszystkich akcji serii B na akcje serii A. W wyniku emisji nowych akcji oraz redukcji części akcji przez Wandę, udział tego akcjonariusza spadł do poziomu 9,8%.

Działalność operacyjna i rynek

AMC jest największym operatorem kin na świecie. Na koniec 2020 roku spółka miała 590 kin w Stanach Zjednoczonych, w których mieściło się niespełna 7700 sal kinowych. AMC działa również na rynkach zagranicznych, gdzie działa 360 kin (2875 sal kinowych) w 13 krajach na świecie. Największym rynkiem zagranicznym jest Wielka Brytania gdzie mieści się 112 kin. Warto dodać, że AMC w 2020 roku sprzedał biznes na Łotwie oraz sprzedał 49% udziałów w biznesie na Litwie. 

Warto również spojrzeć na rynek kin w Ameryce Północnej. Jak widać w perspektywie ostatnich 20 lat widownia w kinach stale spada. Nie są to drastyczne spadki, ponieważ w ciągu dwóch dekad widownia spadła o około 10% (0,5% rocznie). Jednocześnie udaje się kinom podnosić ceny co z nawiązką pokrywa spadek frekwencji. 

06 rynek kinowy w US

Źródło: National Association of Theatre Owners (NATO)

Rok 2020 był trudny dla całej branży. Przychody spadły o 80,7% natomiast frekwencja zmniejszyła się do zaledwie 240 mln (-80,7% r/r). Co ciekawe na koniec 2020 roku liczba kin zmniejszyła się o 1,3% r/r.

07 AMC rynek kin w US i Kanadzie

Źródło: raport roczny AMC za 2020 rok

Warto również wspomnieć o rynku europejskim. Na rynkach na których działa AMC kluczowa jest Wielka Brytania (przed 2020 kina odwiedzało średnio 176 mln osób). Kolejne pod względem wielkości rynki to Niemcy (120 mln) oraz Hiszpania (106).

AMC jest liderem na rynku operatorów kin w takich krajach jak Stanach Zjednoczonych, Szwecji, Norwegii, Finlandii oraz Hiszpanii. Spółka jest także drugim największym operatorem kin w Wielkiej Brytanii, Irlandii oraz Portugalii. W Stanach Zjednoczonych 49% populacji żyje w odległości do 10 mil od najbliższego kina należącego do AMC. Spółka jest także liderem na kluczowych amerykańskich rynkach takich jak Nowy Jork, Los Angeles, Chicago, Atalanta oraz Waszyngton D.C. Warto pamiętać, że trzy miasta: Nowy Jork, Los Angeles oraz Chicago reprezentują 17% amerykańskiego rynku kinowego. W tych trzech miastach AMC posiada 39% udziałów w tym rynku. Dodatkowo spółka posiada 1 albo 2 pozycję w 21 z 25 kluczowych amerykańskich rynkach.

08 Udziały AMC w rynku

Źródło: AMC 2018 10-K

Firma generuje przychody z dwóch głównych źródeł. Pierwszym są bilety sprzedane na seanse kinowe. 80% przychodów z filmów w Stanach Zjednoczonych pochodzi od sześciu dystrybutorów (Sony, Disney, Universal, Warner Bros., Paramount oraz Lionsgate. W Europie 75% przychodów generowanych jest z filmów od trzech dystrybutorów m.in. Warner Bros., Disney.

Drugim źródłem jest sprzedaż jedzenia i picia. Dodatkowo firma zarabia na sprzedaży programów lojalnościowych (subskrypcje), reklamy przed seansem czy wynajem powierzchni. 

Program lojalnościowy nazywa się AMC Stubs. Jest to miesięczna subskrypcja, która kosztuje od 19,95$ do 23,95$. Różnica w cenie zależy od regionu, w którym mieści się kino. Na koniec grudnia 2020 roku z programu korzystało 23,3 mln gospodarstw domowych (około 50 milionów klientów). Subskrybenci odpowiadają za około 45% frekwencji w kinach.

Wyniki finansowe

AMC w latach 2017-2019 nie zwiększał istotnie skali działalności. Marżowość biznesu nie jest zbyt wielka co wynika z dużych opłat płaconych dystrybutorom oraz kosztom produktów sprzedanych (żywności i napojów). Jednocześnie spółka musi zmagać się z dużymi kosztami odsetkowymi netto, które urosły od 2017 do 2020 roku z poziomu 251 mln$ do 317 mln$. Z wyjątkiem 2019 roku dług odsetkowy „zjadał” całe zyski operacyjne. Nie dziwi więc, że spółka znalazła się na radarze short-sellerów, którzy zakładali, że spółka wymaga restrukturyzacji.

AMC (mln$) 2017 2018 2019 2020
Przychody 4 777,9 5 056,5 5 020,9 1 074,5
Zysk operacyjny 208,4 309,3 234,6 -1 565,3
Marża operacyjna 4,36% 6,12% 4,67% -145,68%
Zysk netto -487,2 110,1 -149,1 -4 589,1

Źródło: opracowanie własne

Pod względem płynnościowym nie wyglądało to najlepiej. Mimo, że spółka w „normalnych czasach” potrafiła wygenerować ponad 500 mln$ gotówki z działalności operacyjnej, to była ona „zjadana” przez wydatki inwestycyjne (CAPEX). To powodowało, że wolne przepływy pieniężne były ujemne. Warto również wspomnieć, że w II pierwszych kwartałach 2021 roku przepływy pieniężne z działalności operacyjnej były ujemne i wyniosły 546,7 mln$. Wobec trudnej sytuacji finansowej w I półroczu 2021 roku wydatki inwestycyjne zostały zmniejszone do niespełna 30 mln$. 

AMC (mln$) 2017 2018 2019 2020
OCF* 537 523 579,0 -1 130
CAPEX** -627 -576 -530 -174
FCF *** -90 -53 49 -1 304

Źródło: opracowanie własne; * przepływy operacyjne z działalności operacyjnej; ** wydatki inwestycyjne; *** wolne przepływy pieniężne (OCF-CAPEX).

Dług odsetkowy spółki wzrósł na przestrzeni lat 2017 – 2020 z poziomu 4 235 mln$ do 5 715 mln$. W poczet zadłużenia nie wliczono leasingu. Jednocześnie po emisjach z I oraz II kwartału 2021 roku poziom gotówki wzrósł z poziomu 308 mln$ do 1 811 mln$. Daje to „poduszkę” bezpieczeństwa na najbliższych kilka kwartałów. 

Gdzie kupić akcje AMC Entertainment (#AMC)

Poniżej przedstawiamy zestawienie ofert wybranych brokerów Forex oferujących obszerną ofertę akcyjną, w tym akcje spółki AMC Entertainment (#AMC).

Broker xtb 2 saxo bank logo male tms oanda
Kraj Polska Dania Polska
Akcje w ofercie ok. 3500 – akcje
ok. 2000 – CFD na akcje
16 giełd
19 000 – akcje
8 800 – CFD na akcje
37 giełd
ok. 1 800 – akcje + CFD na akcje
5 giełd
Min. depozyt 0 zł
(zalecane min. 2000 zł lub 500 USD, EUR)
0 zł / 0 EUR / 0 USD 0 zł
Platforma xStation SaxoTrader Pro
Saxo Trader Go
MetaTrader 5

Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. Od 72% do 89% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne w wyniku handlu kontraktami CFD. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD, i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty twoich pieniędzy.

Podsumowanie

AMC jest w wielu krajach największym operatorem kin. Spółka w ostatnich latach znajdowała się pod presją platform cyfrowych, które stają się coraz atrakcyjniejszym miejscem do umieszczania premier filmów. Okres pandemii jeszcze przyspieszył ten proces. Z tego powodu AMC musiał porozumieć się z Universal Pictures i pozwolić na debiut filmów na platformach cyfrowych 17 dni po premierze w kinach. Jednocześnie na koniec 2020 roku firma miała ogromne zadłużenie (niespełna 6 mld$) a koszty finansowe konsumowały większość zysków operacyjnych. Jednocześnie spółka nie potrafiła wygenerować wolnych przepływów pieniężnych.

Podczas pandemii wydawało się, że los spółki został przypieczętowany i konieczna będzie restrukturyzacja. Jednak po astronomicznym wzroście kursu, spółce udało się pozyskać finansowanie w wysokości 1,5 mld$. Dzięki temu spółka zyskała trochę czasu na restrukturyzację działalności. Nadal jednak spółka musi radzić sobie z konkurencją platform cyfrowych, które stają się coraz atrakcyjniejszym miejscem dla dystrybutorów filmów. W efekcie pozycja negocjacyjna AMC jest coraz słabsza. Może to spowodować, że AMC nie będzie w stanie podnosić cen za bilety aby pokryć „naturalny” spadek frekwencji, który jest widoczny od ponad 30 lat. Obecna kapitalizacja spółki wynosi 17 mld$. Oznacza to, że rynek już zakłada, że restrukturyzacja działalności zakończy się sukcesem. Nadal jednak spółka ma duże zadłużenie, działa na trudnym rynku i ma problemy z osiągnięciem solidnych wolnych przepływów pieniężnych.

Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie stanowi rekomendacji i nie ma na celu nikogo zachęcić do podejmowania jakichkolwiek działań inwestycyjnych. Pamiętaj, że każda inwestycja obarczona jest ryzykiem. Nie inwestuj środków, na których utratę nie możesz sobie pozwolić.
Co o tym sądzisz?
Lubię
25%
Interesujące
75%
Heh...
0%
Szok!
0%
Nie lubię
0%
Szkoda
0%
O Autorze
Forex Club
Forex Club jest jednym z największych i najstarszych polskich portali o tematyce inwestycyjnej - forex i narzędzi wykorzystywanych w tradingu. To autorski projekt zapoczątkowany w 2008 roku i rozpoznawalna marka ukierunkowana na rynek walutowy.