Aktualności
Teraz czytasz
Amazon Prime Day po raz pierwszy w Polsce
0

Amazon Prime Day po raz pierwszy w Polsce

utworzył Forex Club6 lipca 2022

12-13 lipca Amazon organizuje Prime Day, czyli festiwal zakupów online. W tym roku po raz pierwszy odbędzie się także w Polsce. W okresie wzrastającego zagrożenia recesją Prime Day będzie stanowić ważny barometr nastrojów konsumentów na świecie.

Amazon Prime Day odbędzie się 12-13 lipca i obejmie promocyjne oferty zakupów online dla ponad 200 milionów członków programu Prime w 22 krajach. W USA jego członkowie płacą 15 dolarów miesięcznie, w Polsce – gdzie program wystartował w październiku 2021 – tylko 49 zł/rok. Niska cena ma umożliwić Amazonowi konkurencję z Allegro – najpopularniejszą platformą e-handlu nad Wisłą.

Wraz z Black Friday (25 listopada) i Cyber Poniedziałkiem (28 listopada) Amazon Prime jest to jeden z najważniejszych dni handlowych w USA. Przewiduje się, że sprzedaż w tym okresie wyniesie 7,8 mld dolarów, co oznacza wzrost o 17 proc. Amazon odpowiada za około 55 proc. całej sprzedaży online w USA.

Amazon Prime Day także w Polsce

W tym roku Prime Day po raz pierwszy oficjalnie odbędzie się także w Polsce. Wcześniej Polacy także mogli w nim uczestniczyć, lecz musieli kupować towary na stronach Amazona w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy USA.

W sytuacji coraz większego ryzyka recesji, Prime Day będzie stanowić ważny wyznacznik nastrojów konsumentów w USA. W Polsce będzie mieć jeszcze zbyt małą skalę, by na jego podstawie snuć przewidywania gospodarcze. Z kolei w USA to właśnie zachowania konsumentów, poprawiając bieżące wskaźniki gospodarcze, stanowią obecnie barierę przeciwko recesji. Ograniczają oni bowiem obecnie swoje oszczędności, by przy rosnących cenach utrzymać swój poziom życia i konsumpcji. Jednak tam mechanizm będzie słabł wraz ze spadkiem oszczędności Amerykanów.

Prime Day maskuje także w statystykach postępujące po pandemii ponowne przesunięcie od handlu online do stacjonarnego. Oczywiście naturalny poziom sprzedaży online pozostanie znacznie wyższy niż przed pandemią. Jednak teraz konsumenci na nowo chcą kupować w stacjonarnych sklepach, ograniczając świetne wyniki handlu online z lat 2020-2021.

Amazon vs. Alibaba

Kolejny aspekt związany z Prime Day to rywalizacja amerykańsko-chińska. Bo to chiński rynek e-commerce jest większy od amerykańskiego, podobnie jak chińskie festiwale zakupowe. Prime Day przegrywa pod względem sprzedaży ze organizowanym przez Alibabę Singles Day („Dzień singli”), który odbywa się 11 listopada każdego roku.

W zeszłym roku sprzedaż Alibaby w ramach festiwalu wyniosła 84 mld dolarów, a w tym samym czasie jej mniejszy rywal JD.com sprzedał dodatkowo towary o wartości 54 mld dolarów. Chiński udział w światowym handlu online wynosi ponad 50 proc., czyli ponad dwa razy więcej niż udział USA. A ponad połowa sprzedaży detalicznej w Chinach odbywa się online w porównaniu z przeciętnie 20 proc. poziomem na całym świecie.

Przewiduje się, że globalna sprzedaż online sięgnie w tym roku 5 bilionów dolarów. Rynek e-commerce najszybciej rozwijał się w Indiach, Indonezji i Brazylii. Ekspozycję na rynek e-handlu zapewniają akcje poszczególnych spółek, a także portfele tematyczne eToro @ShoppingCart, @FashionPortfolio i @MobilePayments.


O autorze

Paweł Majtkowski - analityk eToroPaweł Majtkowski – analityk eToro na polskim rynku, który dzieli się swoim cotygodniowym komentarzem na temat najnowszych informacji giełdowych. Paweł jest uznanym ekspertem rynków finansowych z dużym doświadczeniem jako analityk w instytucjach finansowych. Jest on też jednym z najczęściej cytowanych ekspertów w dziedzinie gospodarki i rynków finansowych w Polsce. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim. Jest także autorem wielu publikacji z zakresu inwestowania, finansów osobistych i gospodarki.

Co o tym sądzisz?
Lubię
0%
Interesujące
100%
Heh...
0%
Szok!
0%
Nie lubię
0%
Szkoda
0%
O Autorze
blank
Forex Club
Forex Club jest jednym z największych i najstarszych polskich portali o tematyce inwestycyjnej - forex i narzędzi wykorzystywanych w tradingu. To autorski projekt zapoczątkowany w 2008 roku i rozpoznawalna marka ukierunkowana na rynek walutowy.