Aktualności
Teraz czytasz
Klienci Alpari UK otrzymują zwrot po bankructwie z 2015 r.
1

Klienci Alpari UK otrzymują zwrot po bankructwie z 2015 r.

utworzył Paweł Mosionek17 lutego 2017

Minęły dwa lata odkąd Alpari UK, broker pod brytyjskimi regulacjami FCA, ogłosił bankructwo. Mimo to, minie jeszcze przynajmniej kilka miesięcy do czasu aż niektórzy klienci otrzymają zwrot (części?) swoich środków. W komfortowej sytuacji znaleźli się traderzy, którzy w momencie bankructwa posiadali na swoich rachunkach depozyty do kwoty gwarantowanej, która w Wielkiej Brytanii wynosi 50 000 GBP.

Początki problemów

Problemy Alpari UK pojawiły się bezpośrednio po pamiętnym Czarnym Czwartku z 15 stycznia 2015 r., kiedy Szwajcarski Bank Centralny zadecydował o uwolnieniu kursu CHF. Traderzy, którzy trzymali na swoich rachunkach duże pozycje na franku (i nie tylko) zanotowali potężne debety. Rykoszetem odbiło się to na wszystkich pozostałych klientach brokera, którzy trzymali tego dnia środki na swoich rachunkach, ponieważ skala zadłużenia wobec dostawców płynności przerosła Alpari UK i wyrzuciła ich z rynku.

Treść maila przesłanego przez KPMG do klientów Alpari UK

Treść maila przesłanego przez KPMG do klientów Alpari UK

Administracja KPMG Alpari UK opublikowała raport z postępami dot. zwrotów środków, który zawierał zarówno pozytywne, jak i nie do końca dobre wieści. Dobrą wiadomością jest, że wszyscy klienci, którzy zadecydowali o otrzymaniu kompensaty od brytyjskiego funduszu gwarancyjnego Financial Services Compensation Scheme (FSCS) zostały w całości spłacone. Maksymalną wartością zwrotu była kwota gwarantowana w wysokości 50 000 GBP. Do tej pory FSCS przyjął 12 759 wniosków i wypłacił odszkodowanie w łącznej wysokości 50,8 mln USD na rzecz 12 305 klientów. To około połowa całkowitej wartości depozytów. I tu zaczynają się złe wieści.

Klienci, którzy posiadali depozyty większe niż 50 000 GBP w chwili bankructwa brokera i nie zdecydowali się na zwrot od FSCS będą musieli jeszcze trochę poczekać na odzyskanie reszty środków. KPMG w swoim raporcie informuje, iż do tej chwili z puli środków klientów wypłacono traderom 55 centów na każdego roszczonego dolara. Jednak tu powstaje problem z dalszymi wypłatami z uwagi na złożenie apelacji kluczowego wierzyciela, którego wniosek został odrzucony. Do czasu zamknięcia tej sprawy, czyli prawdopodobnie do lipca br. KPMG musi wstrzymać się z kontynuacją wypłat na rzecz klientów.

Według szacunków KPMG, całkowity zwrot dla klientów, którzy nie skorzystali z funduszu gwarancyjnego, będzie oscylował w przedziale od 78,3 do 79,7 centów za dolara. To oznacza, że osoby z depozytem przekraczającym 50 000 GBP nigdy nie odzyskają całości swoich środków. Klienci, którzy mieli na swoim rachunku w Alpari UK mniej niż 50 000 GBP, i którzy otrzymali mniej niż 100 centów na każdego jednego dolara, w dalszym ciągu mogą zgłosić się do FSCS o zwrot reszty środków.

Pełny raport KPMG

Co o tym sądzisz?
Lubię
67%
Interesujące
33%
Heh...
0%
Szok!
0%
Nie lubię
0%
Szkoda
0%
O Autorze
blank
Paweł Mosionek
Aktywny trader na rynku Forex od 2006 roku. Redaktor portalu Forex Nawigator oraz redaktor naczelny i współtwórca serwisu ForexClub.pl. Prelegent konferencji "Focus on Forex" na SGH w Warszawie, "NetVision" na Politechnice Gdańskiej oraz "Inteligencja finansowa" na Uniwersytecie Gdańskim. Dwukrotny zwycięzca "Junior Trader" - gry inwestycyjnej dla studentów organizowanego przez DM XTB. Uzależniony od podróży, motocykli i skoków spadochronowych.