Aktualności
Teraz czytasz
Festiwal Pizzy rozpala emocje. Inflacja i tu dała o sobie znać
0

Festiwal Pizzy rozpala emocje. Inflacja i tu dała o sobie znać

utworzył Daniel Kostecki18 stycznia 2023

Internet i media społecznościowe są czerwone niczym logo popularnej sieci pizzerii po tym, jak opublikowano nową kampanię reklamującą Festiwal Pizzy. Inflacja nie ominęła i tego wydarzenia, gdzie ceny zdecydowanie wzrosły, a dodatkowo wprowadzono ofertę poza weekendem i w weekend, co wcześniej nie miało miejsca. Festiwal grozy, jak niektórzy go nazywają, kosztuje w 2023 r. 51,99 PLN z dolewką od poniedziałku do czwartku i 57,99 PLN od piątku do niedzieli. Rok wcześniej Festiwal kosztował 41,99 PLN z dolewką, co oznacza inflację na poziomie prawie 24 proc. w tygodniu i 38 proc. w weekendy. Jak tłumaczy PH w mediach społecznościowych wzrost cen związany jest przede wszystkim ze wzrostem cen składników. Tutaj faktycznie trudno się dziwić.

Nie wchodząc w szczegóły z jakiej dokładnie mąki powstaje pizza w sieciówce, ale 1 kg mąki pszennej typu 500 kosztował średnio roku temu około 1,91 PLN. Dziś jest to 3,62 PLN, co oznacza wzrost o prawie 90 proc. Do tego należy dodać ceny energii oraz wzrost kosztów pracy czy najmu lokali. W rozrachunku ekonomicznym brak podwyżek byłby trudny do zaakceptowania. Przerzucenie części kosztów może odbić się jednak na spadku sprzedaży, co będzie najciekawszą informacją, gdy Festiwal się zakończy.


SPRAWDŹ: Jak inwestować w sieci Fast Food?


Kto jest właścicielem marki Pizza Hut?

Mało w Polsce znana amerykańska spółka Yum! Brands jest właścicielem m.in. sieci pizzerii z kapeluszem, kurczaków z KFC oraz znanego głównie z filmów Taco Bell. Akcje spółki notowane są na nowojorskiej giełdzie pod tickerem YUM. Spółka w okresie dwunastu miesięcy zakończonych na koniec trzeciego kwartału 2022 r. miała 6,713 mld USD przychodu, co oznaczało wzrost o ponad 4 proc. w ujęciu rocznym. Na Wall Street prognozuje się, że w kolejnym roku wynik ten może się poprawić i przychód wyniesie prawie 7,15 mld USD. Zysk netto Yum! Brands wyniósł w tym samym okresie prawie 1,3 mld USD. Szczyt w cenie akcji YUM miał miejsce 31 grudnia 2021 r., wtedy też należało zapłacić ponad 136 USD. Obecnie notowania znajdują się przy 130 USD i są blisko najwyższego poziomu w historii.

Na Wall Street, według portalu MarketScreener, najwyższy poziom ceny docelowej dla YUM znajduje się przy 160 USD, zaś najniższy przy 120 USD. Średni poziom ceny docelowej to 137,75 USD. W ostatnim czasie RBC Capital podniósł poziom ceny docelowej ze 128 do 132 USD, a Goldman Sachs ze 132 do 136 USD. Spółka jest notowana ze wskaźnikiem cena/zysk na poziomie 28,8 przy forward P/E na poziomie 25,1 na 2023 r. i 22,1 na 2024 r.

Co o tym sądzisz?
Lubię
25%
Interesujące
75%
Heh...
0%
Szok!
0%
Nie lubię
0%
Szkoda
0%
O Autorze
Daniel Kostecki
Główny Analityk CMC Markets Polska. Prywatnie na rynku kapitałowym od 2007 roku, a na rynku Forex od 2010 r.