Reklamy Forex / CFD we Francji z nowymi regulacjami
Organizacja regulująca m.in. rynek reklamy Forex we Francji, czyli ARPP, wydała oficjalne wytyczne dotyczące działań marketingowych dot. rynku Forex i CFD. Nowe przepisy są ściśle powiązane z ustawą Sapin 2, która wprowadziła całkowity zakaz reklamowania instrumentów wysokolewarowanych jak CFD czy opcji binarnych. Więcej o tym zakazie piszemy w osobnym artykule.
Przeczytaj także: Broker MTF ma zielone światło na promocję we Francji
Reklamy Forex bez radykalnych zmian
ARPP nie zdecydowała się na wprowadzenie doraźnych rozwiązań. Wytyczne odnoszą się do trzech kluczowych kryteriów: przejrzystości, uczciwości i odpowiedzialności społecznej.
Przede wszystkim reklamy powinny być łatwe do identyfikacji (łatwość rozróżnienia między treścią merytoryczną a reklamową). Tak samo sam reklamodawca powinien być wprost określony. Sama treść reklamy nie może w żaden sposób sugerować brak ryzyka inwestycyjnego. Jakiekolwiek sugerowanie, iż osiągnięcie zysku na rynku Forex jest proste zostało zabronione.
Została poruszona także sfera szkoleniowo-edukacyjna. Brokerzy oraz organizatorzy szkoleń nie mogą sugerować, iż przekazywana wiedza w postaci oferowanych kursów zapewnią klientom wiedzę na poziomie profesjonalnych inwestorów.
ARPP zawarła w wytycznych zakaz przedstawiania handlu na rynkach inwestycyjnych jako formy gry, ani alternatywy dla pracy zarobkowej, która może przynosić pewny, stały dochód lub stać się rozwiązaniem problemów finansowych. Treści nie powinny przekazywać także „wybielonych” kwestii związanych z ryzykiem inwestycyjnym, co oznacza, że możliwość straty środków musi być odpowiednio mocno wyeksponowana.
Ostatnią „nowością” jest zakaz kierowania reklam Forex/CFD do osób poniżej 18-go roku życia.
Rozsądne podejście Francuzów
Wprowadzone wytyczne nie szokują ale w rozsądny i logiczny sposób regulują „bałagan” na podwórku reklamowym rynku Forex/CFD. Regulatorzy z różnych zakątków świata niejednokrotnie nakładali kary finansowe na brokerów Forex za manipulacje treściami reklamowymi, świadome wprowadzanie w błąd klientów i zawieranie niekorzystnych dla traderów umów. Posługiwanie się nieetycznymi działaniami promocyjnymi wśród niektórych brokerów Forex sprawiło, iż zaufanie do przekazywanych treści mocno spadło. Przy odpowiednich z góry określonych wytycznych jest szansa, że w perspektywie kolejnych lat to się zmieni.